Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
784682_0001.png
MINISTEREN
Henriette Kjær (MF)Kristian Pihl Lorentzen (MF)Kim Christiansen (MF)Johs. Poulsen (MF)Magnus Heunicke (S)Pia Olsen Dyhr (SF)Villum Christensen (LA)Per Clausen (EL)Tilbageleje af IR4-tog til DSBMandag den 21. december 2009 bragte DR en historie om, at et antal IR4-togsæt tilbagelejes til DSB i stedet for at blive benyttet på Kystbanen.Det forholder sig imidlertid således, at de pågældende IR4-togsæt alene tilba-gelejes til DSB på tidspunkter, hvor der ikke er anvendelse for dem på Kystba-nen. Alternativet til at tilbageleje IR4-togene er derfor ikke, at IR4-togene i ste-det ville køre på Kystbanen på pågældende tidspunkter, men at de i stedet villestå på et sidespor. Hvis de pågældende IR4-tog ikke blev tilbagelejet, ville detderimod have den konsekvens, at DSB måtte indsætte dårligere materiel i densjællandske regionaltrafik, herunder bl.a. en forøget anvendelse af blå vogne.IR4-togene ikke er udstyret til at kunne krydse Øresund. Det betyder, at IR4-togene ikke kan anvendes til at afhjælpe problemerne med overfyldte tog, da deikke kan benyttes til at forlænge Øresundstogene. Dette problem vil derimodblive afhjulpet når de 10 nye Øresundstog bliver leveret i løbet af 2010.Det er hensigten også at indgå en tilbagelejeaftale i 2010, eftersom den materi-elmæssige situation vil være uændret frem til leveringen af de nye Øresundstog.Tilbageleje aftalen er konstrueret så den stiller DSBFirst uændret økonomisk.Den økonomiske fordel ved aftalen på ca. 8 mio. kr. om året tilfalder staten.Tilbagelejeaftalen er vurderet af Kammeradvokaten, som har sagt god for atden påtænkte aftale kan indgås, under forudsætning af, at tilbagelejen ikkemedfører forringelser af DSBFirsts ydelser, og at DSBFirst fortjeneste ikke for-øges som følge af ændringen.Det er min vurdering, at det efter forholdene vil give den bedste service til pas-sagerne, at ordningen med tilbageleje af IR4-togene til DSB forsætter. Alterna-tivet er som nævnt, at der vil skulle køre mere blåt materiel i den sjællandskeregionaltrafik.Med venlig hilsen
Dato22. december 2009Dok.idJ. nr.522-16Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Lars Barfoed