Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
899325_0001.png
899325_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. oktober 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål554 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 554:

”Ministeren bedes redegøre for Øresundstogenes regularitet, hvad angår an-komster og afgange fra Malmö C for henholdsvis 2. og 3. kvartal 2008 samt 2.og 3. kvartal 2009."

Svar:

Trafikstyrelsen har forelagt spørgsmålet for Skånetrafiken, der har oplyst, atregulariteten for 2008 og 2009 ikke helt kan sammenlignes. Dette skyldes, atder i 2008 blev registreret for de tog, der højst var 5 minutter forsinket, og i2009 blev der registreret for de tog, der højst var 3 minutter forsinket. Skå-netrafikens vurdering ud fra de data der findes er, at regulariteten i 2009 harværet på samme niveau som regulariteten i 2008 på den svenske side (stræk-ningen mellem Malmö C og Peberholmen i begge retninger).I Skånetrafikens redegørelse for regulariteten i 2009 kan det aflæses, at togeneder kører fra Malmö C i retning mod København, generelt er lidt mere rettidige(1,5 % i gennemsnit) end togene der ankommer fra København til Malmö C.Gennemsnittet for den kundeoplevede rettidighed for 2009 var 77, 7 % fraMalmö C i retning mod København, og 76,2 % til Malmö C fra København.Skånetrafiken vurderer endvidere at den kundeoplevede rettidighed i 2009 iforhold til 2008 er meget ens.

Kundeoplevede rettidighed 2009 til og fra Malmö C

(middeltal i % afankomster inden 3 minutter på udvalgte mellemstationer og slutstation)Fra ogtil/månedjanfebmaraprmajjunjulaugseptoktnov
Side 2/2
dec
Malmö C til 77Hoved-banegårdenHoved-73banegårdentil Malmö C
81
84
79
83
78
66*
77
78
79
77
73
80
77
75
79
77
74
75
77
77
78
72
* Den lave rettidighed i juli måned skyldes et sporarbejde som pågik i tre uger istrækningen mellem Malmö C og Lund og havde ifølge Skånetrafiken ikke no-get med ombygningen af Malmö C at gøre.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt