Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. oktober 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål549 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 549:
"Hvor stor en potentiel maksimal bod kan DSBFirst slippe for at betale, så læn-ge robusthedsplanen er gældende?"Svar:
Tillægsaftalen om en robusthedsplan mellem Trafikstyrelsen og DSBFirst blevetableret for at beskytte Kystbanen mod udefra kommende forsinkelser. I denforbindelse blev Hovedkontraktens mulighed for bonus til DSBFirst som følgeaf høj total rettidighed annulleret i den periode, robusthedsplanen løb.Tillægsaftalen indebar derimod ikke ændringer af Hovedkontraktensbestemmelser om bod/bonus for DSBFirsts egen operatørrettidighed.Som bekendt blev konceptet for robusthedsplanen ændret med indførelsen afden nye køreplan medio august i forlængelse af task force arbejdet på Kystba-nen.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt