Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
787176_0001.png
787176_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
20. januar 20102010-352
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål543 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 543:"Kan ministeren forklare, hvordan DSB kan aflyse stribevis af togafgange den17. december om eftermiddagen fra København til Nykøbing Falster uden atfortælle et ord om det i højttaleren, og mener ministeren ikke, at der burde væ-re en procedure, der automatisk sikrer, at der foretages et højttalerudkald, nåret tog bliver aflyst?"Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:”Ved aflysning af fjerntog, er det normalt Banedanmark, der skal informerepassagererne om ændringerne i trafikken.Den 17. december 2009 var der snestorm over Danmark, og der var ekstraordi-nært mange forsinkelser og aflysninger på alle togstrækninger. Om eftermidda-gen den pågældende dag kørte der ca. ét tog i timen fra København H til Nykø-bing Falster. Disse tog var forsinket mellem 10 og 40 minutter og standsede påalle mellemliggende stationer. Disse tog blev alle meddelt i højttalerne på Kø-benhavn H to gange.På hele strækningen blev der hvert 10. minut via højttalerne givet den generelleinformation, at der var forsinkelser og aflysninger på alle strækninger, og derblev henvist til at holde øje med informationsskærmene. På grund af mængdenaf forsinkede og aflyste tog, var der ikke mulighed for at give højttalerinforma-tion om de enkelte tog.I Banedanmarks operatørkontrakt med DSB står beskrevet diverse procedureromkring trafikinformation – også ved aflysninger og force majeure/omfattendeuorden, og det er beskrevet, at både Banedanmark og DSB tager særlig håndom trafikinformationen i forbindelse med f.eks. snestorm.”Jeg henholder mig til bidraget fra Banedanmark, men jeg vil samtidigt gerneunderstrege, at bedre information til passagererne – især i tilfælde med aflys-
ninger og forsinkelser – er et meget vigtig kvalitetsparameter i den fortsatteudvikling af jernbanesektoren.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed