Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25 . januar 20102010 - 150
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål540 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 540:
"Vil ministeren redegøre for statens provenu af de afgifter mv., som betales fortransitkørsel med lastbiler mellem Sverige og Tyskland, herunder samtligegrænseovergange til/fra Sverige og Tyskland?"Svar:
På ruten fra Padborg til midt på Øresundsforbindelsen vil statens afgiftsprove-nu, inkl. broafgifter, fra en typisk lastbil i transit udgøre ca. 1.700 kr. eksklusivmoms. Statens afgiftsprovenu fra lastbiler, der kører gods i transit gennemDanmark, afhænger primært af rutevalget, samt af om der tankes brændstofher i landet.Der kan i øvrigt henvises til mit svar på TRU 539. Heraf fremgår, at infrastruk-turbetalingen for et godstog på samme strækning udgør 10.000 – 13.000 kr.Til sammenligning kan det oplyses, at godstog i den internationale trafik typisklaster 550 ton gods, mens en 48 ton lastbil typisk laster ca. 25 ton gods. Et tog iden internationale trafik kan dermed erstatte omkring 22 lastbiler.Statens afgiftsprovenu fra lastbiltrafik bliver i det viste eksempel omkring 3gange højere end afgiftsprovenuet fra banetrafikken ved transport af en iden-tisk mængde gods.Med venlig hilsen
Lars Barfoed