Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-218-0046Dato: 14. januar 2010
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 511 af 14. december 2009(Alm. del).
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Helge Klingenberg om vognmændsmomsbetaling i EU, jf. TRU alm. del – bilag 136, og herunder oplyse, om den beskrivelseaf momsreglerne der er i e-mailen, er i overensstemmelse med EU-retten.
Svar:
Hovedreglen for, hvor momsen for en ydelse skal betales, har indtil nu været, at moms skalbetales i det land, hvor sælger er etableret. For at opnå størst mulig momsbetaling i for-brugslandet har der imidlertid været en del undtagelser fra hovedreglen, som har betydet, atmomsen skal betales, hvor ydelsen forbruges/finder sted. Uanset, hvor momsen skal beta-les, har det været normalt, at sælger har været ansvarlig for momsindbetalingen.I forbindelse med nye EU-regler, der trådte i kraft den 1. januar 2010, er der en del ændrin-ger i momssystemet for leveringer af ydelser og indbetalingen af momsen, jf. dansk gen-nemførelse af reglerne i lov nr. 1134 af 4. december 2009 om ændring af momsloven.Hidtil har hovedreglen som nævnt været, at det er sælger af en ydelse, der er ansvarlig forindbetaling af momsen i det land, hvor denne skal betales. Så længe en ydelse skal momsesi sælgers land er det hensigtsmæssigt, at sælger er ansvarlig for momsbetalingen. Skalmomsen derimod betales i købers land, er det oftest mest hensigtsmæssigt, at købervirk-somheden – der i forvejen er momsregistret i eget land – indbetaler momsen, hvorved sæl-geren ikke behøver at blive momsregisteret i alle de lande, hvor de sælger ydelser i. Er kø-ber ansvarlig for momsbetalingen kaldes dette ”omvendt betalingspligt”.De nye momsregler indeholder flere regler for, at købervirksomhederne kan være beta-lingspligtige for momsen. I visse tilfælde er denne omvendte betalingspligt obligatorisk formedlemslandene, mens den i andre tilfælde er valgfri.For så vidt angår personbefordring bliver reglen for, i hvilket land momsen skal betales ik-ke ændret. Momsen skal betales i det land, hvor befordringen sker. Det vil sige, at for dendel af en persontransport, der foregår i Danmark, skal der betales moms her i landet, og forden del, der f.eks. foregår i Tyskland, skal der betales tysk moms.De nye regler fra 1. januar 2010 indeholder ikke en pligt for medlemslandene til at indføreomvendt betalingspligt for personbefordring. Men det er muligt for medlemslandene at be-stemme, at der gælder omvendt betalingspligt – dvs. er sælger ikke etableret i det land, hvormomsen skal betales, er det købervirksomheden, der er ansvarlig for momsens indbetaling.Er sælger etableret i landet, hvor momsen skal betales, gælder de almindelige regler ogsælger skal indbetale momsen.I forbindelse med den danske gennemførelse af de nye EU-regler, har Danmark valgt ikkeat indføre omvendt betalingspligt for personbefordring. For transport af personer her i lan-det er det derfor – som hidtil – sælger af ydelsen, som skal indbetale den danske moms.Som det fremgår af henvendelsen fra Helge Klingenberg har Tyskland tilsyneladende fra 1.januar 2010 valgt at benytte sig af muligheden for at indføre omvendt betalingspligt forpersonbefordring. Dette betyder, som beskrevet i henvendelsen, at sælger en dansk vogn-mand persontransport til en virksomhed, skal købervirksomheden indbetale moms for dendel af transporten, som foregår i Tyskland. Er købervirksomheden etableret i Tyskland, erdenne i forvejen momsregisteret i Tyskland, og umiddelbart giver den omvendte betalings-pligt derfor god mening. Er købervirksomheden derimod etableret i et andet EU-land endSide 2
Tyskland, vil købervirksomheden skulle momsregistreres i Tyskland for at forestå moms-indbetalingen.Ud over at købervirksomheden skal momsregistres i Tyskland og indbetale moms der, vilden danske vognmand som sælger, skulle fakturere den tyske del af transporten udenmoms. Foregår transporten kun i Tyskland er dette ikke det stor administrative problem,men foregår transporten i flere lande, vil det være sådan, at sælger skal indbetale momsen ide lande, hvor der ikke gælder omvendt betalingspligt – og dermed fakturere køber meddisse landes moms – mens der for kørslen i Tyskland skal faktureres uden moms og køberer den, der skal registreres i Tyskland og betale denne moms. Dette synes umiddelbart atgive nogle administrative byrder for såvel sælger som køber af persontransportydelser.Som nævnt er de nye tyske regler om omvendt betalingspligt for persontransport i overens-stemmelse med de muligheder, som EU-reglerne indeholder.I bilagene til henvendelsen fra Helge Klingenberg fremgår, at Tyskland er det eneste EU-land, der har valgt at indføre omvendt betalingspligt for persontransport. Som nævnt har vii Danmark ikke selv brugt denne mulighed, idet vi har anset den for uhensigtsmæssig, menjeg er ikke fuldt ud bekendt med de andre EU-landes regler på dette område fra 1. januar2010.Jeg vil derfor iværksætte en nærmere undersøgelse af andre EU-landes regler på områdetog deres holdninger til problemstillingen, og ud fra resultatet heraf overveje hensigtsmæs-sigheden af og mulighederne for at rejse problemstillingen for enten Tyskland selv eller i etEU-regi.
Side 3