Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
780739_0001.png
780739_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
5. januar 2010004-u18-1465
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. december 2009 stillet mig følgende spørgsmålnr. 492 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 492:

"Er det korrekt, at det kun er taxavognmænd fra Billund Kommune, der måkøre ture til og fra Billund Lufthavn efter den 31. december 2009, som følge afat den forsøgsordning, der er aftalt mellem Billund og Vejle Kommune udløberden 31. december 2009?"

Svar:

Jeg kan indledningsvis oplyse, at taxiloven administreres af kommunerne og afkommunale fællesskaber i henhold til loven, og at loven giver dissemyndigheder vide muligheder for at sikre en tilfredsstillendepublikumsbetjening.Billund og Vejle kommuner har således i forbindelse med gennemførelsen afkommunalreformen aftalt, at 6 taxivognmænd med tilsammen 11 taxier, somfungerer på grundlag af tilladelser fra Vejle Kommune, frem til udgangen af2009, må udføre taxikørsel til og fra Billund Lufthavn på lige fod med taxier fraBillund Kommune.Jeg har forstået, at Vejle Kommune har oplyst overfor Færdselsstyrelsen, atkommunen ønsker at forlænge aftalen.Jeg har videre forstået, at Billund Kommune har oplyst overforFærdselsstyrelsen, at kommunen ikke ønsker at forlænge aftalen, der nu kunomfatter 1 taxivognmand med 4 taxier. De øvrige vognmænd har enten fåettilladelser fra Billund Kommune, som giver ret til at betjene lufthavnen, ellerhar opnået anden beskæftigelse.Billund Kommune finder således, at den bedst mulige taxibetjening aflufthavnen kan sikres af taxier, som fungerer på grundlag af tilladelser frakommunen.Det er således korrekt, at det kun er taxavognmænd fra Billund Kommune, dermå optage passagerer uden forudgående bestilling fra Billund Lufthavn efter
den 31. december 2009, som følge af at den forsøgsordning, der er aftaltmellem Billund og Vejle Kommune, udløber den 31. december 2009.Jeg sætter i øvrigt min lid til, at kommunerne omkring Billund Lufthavnudnytter taxilovens princip om decentral beslutningsproces og forvaltning ogpå den måde finder frem til den løsning, som sikrer den bedst muligepublikumsbetjening.I øvrigt har jeg iværksat en analyse af taxilovgivningen og situationen påtaximarkedet bl.a. med henblik på at vurdere behovet for at give mere plads tilkonkurrence.
Side 2/2
Med venlig hilsenLars Barfoed