Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
778515_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato18. december 2009Dok.idJ. nr. 432-20Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål484 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 484:

”Vil ministeren redegøre for, hvor meget bilernes udslip af CO2, partikler ogkulbrinter vil blive forøget med, som konsekvens af beslutningen om at udvidefire motorveje samt anlægge en række omfartsveje?

Svar:

Samlet set vil projekterne: Køge Bugt Motorvejen Greve S – Køge, Østjyske Mo-torvej Vejle - Skærup, Helsingørmotorvejen Isterød – Øverød, Motorring 4 fraTaastrup til Frederikssundmotorvejen, Motorvejen Odense – Middelfart, Bran-de Omfartsvej, og Sdr. Borup – Assentoft medføre en øget CO2belastning på ca.25.000 tons pr. år, hvilket svarer omtrent til den gennemsnitlige årlige udled-ning fra 2500 danskeres energiforbrug. Partikeludledningen vil blive øget med1,7 tons pr. år og kulbrinter vil falde med ca. 1 tons pr. år.Der er ikke taget hensyn til det aktuelle køremønster i myldretiderne. Hvis derberegnes særskilt i myldretiderne, kan der være en besparelse i de tilfælde,hvor køkørsel erstattes af en mere glidende trafikafvikling.Beregningerne omfatter ikke Næstved omfartsvej - nordlige etape og Slagelseomfartsvej 2. etape, men anlæggene af disse vil reducere trafikarbejdet og der-ved reducere CO2udslippet.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed