Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
803213_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. februar 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål466 (TRU alm. del) som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 466:

"Ministeren bedes begrunde sin besvarelse af alm. del - spørgsmål 125, hvor detafvises, at det efter ibrugtagningen af Nybygningsløsningen vil være muligt, atgenoptage driften med direkte tog der kører Næstved-Køge-Roskilde-København, når denne forbindelse tilbage i 90'erne netop blev indstillet medhenvisning til, at der ikke var plads på København-Roskilde-banen, hvilketNybygningsløsningen vil medvirke til at skabe.”

Svar:

Når køreplansforslaget for Nybygningsløsningen effektueres vil kapaciteten påKøbenhavns hovedbanegård formentlig være opbrugt. Det bemærkes i dennesammenhæng, at det med aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar2009 er besluttet, at stationskapaciteten ved Københavns hovedbanegård skalundersøges som led i den strategiske analyse af udbygningsmulighederne ihovedstadsområdet.Stationskapaciteten på hovedbanegården betyder, at hvis der skal indsættes etNæstved-Køge-Roskilde-København system, så er der et andet tog der skaltages ud af køreplanen. Et Næstved-Køge-Roskilde-København tog vil, reelt set,kun vil være til gavn for rejsende på et antal mindre stationer på strækningen,hvor kun en beskeden del af de rejsende rejser igennem til København.Endvidere vil indsættelsen af et Næstved-Køge-Roskilde- København systembetyde, at stationerne mellem Køge og Næstved må se bort fra én af de tohurtige forbindelser, pr. time, til København. Samlet set vil indsættelsen af etNæstved-Køge-Roskilde-København system være til gene for langt flererejsende, end de få der realistisk set måtte få gavn af det.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed