Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. februar 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål464 (TRU alm. del) som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 464:
"Hvorfor satses der ikke i højere grad på, at få flere end 1.500-2.000 af debilister der kører på Køge Bugt-motorvejen til at stige om til toget og benytteP+R-anlæg ved Køge Nord station, for dermed at forøge passagerunderlagetsåvel som rentabiliteten i P+R-anlægget, stationen og Nybygningsløsningen?”Svar:
Trafikstyrelsens beregninger viser, at Nybygningsløsningen vil medføre et faldpå 1500-2000 bilture pr dag på Køge bugt motorvejen. I Trafikstyrelsensberegninger indgår der ikke et Parker og Rejs anlæg ved Køge Nord station oghvad dette vil kunne medføre af yderligere overflytning fra vej til bane.Det er med aftale om En moderne jernbane af 22. oktober 2009 besluttet, atder ved udarbejdelsen af fremtidige planer for udmøntning af pulje til bedreadgang til den kollektive transport vil indgå en vurdering af behovet forparkeringspladser ved nye stationer herunder som følge af kapacitetsudvidelseraf banenettet, eksempelvis Køge Nord.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed