Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
778718_0001.png
778718_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
21/12-09947500004-1447
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål444 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 444

"Hvilke initiativer har ministeren taget, og hvilke initiativer vil ministeren tagefor at implementere Nordisk Råds ”handlingsplan for en klimavenlig trans-portpolitik”."

Svar:

Transportministeriet er ikke selvstændigt medlem af Nordisk Ministerråd. Jeger dog bekendt med, at Nordisk Ministerråd har nedsat et globaliseringsinitia-tiv om transport og energi. Jeg finder naturligvis, at samarbejde og vidensde-ling på tværs af de nordiske lande er godt, men det bør ske med udgangspunkt iløsning af konkrete problemstillinger.Den omtalte handlingsplan for en klimavenlig transportpolitik slår nogle prin-cipper for arbejdet med transport og klima fast, som er helt i tråd med den poli-tik regeringen fører på området.Regeringen har besluttet, at Danmark skal være et "laboratorium" for udviklingaf bæredygtige teknologier på transportområdet. Med aftalen ”En grøn trans-portpolitik” fra januar 2009 har regeringen præsenteret en langsigtet og sam-menhængende plan, som hviler på et fundament af tre ben, som effektivt kanreducere CO2-udledningen og samtidig sikre mobiliteten i samfundet. Dethandler om en klog omlægning af bilbeskatningen til grønnere bilafgifter, mereog bedre kollektiv trafik og bred satsning på nye, bæredygtige teknologier.Jeg har i forlængelse af transportaftalen etableret Center for Grøn Transport iFærdselsstyrelsen, der skal gennemføre forsøgsprojekter med energieffektivetransportløsninger i større skala i strategisk samarbejde med erhvervsvirksom-heder og kommuner, eksempelvis ved forsøg med større flåder af energieffekti-ve køretøjer.Regeringen har afsat 284 mio.kr i perioden fra 2009 – 2013 til gennemførelsenaf en række konkrete initiativer inden for udvikling af energi og miljøvenligtransport, som allerede på kort sigt kan bidrage til at reducere CO2-
udledningen fra transportsektoren. Jeg kan her nævne den allerede gennemfør-te lovgivning om grønnere taxier, kommende kampagner om energieffektiv kø-reteknik og konkrete partnerskaber med kommuner og virksomheder om engrønnere transport.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed