Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. november 2009918591004-u18-1316
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 43(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 43:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. oktober 2009 fra City ofHelsingborg vedr. den fremtidige infrastruktur i Øresundsregionen, jf. TRUalm. del – bilag 43."Svar:
Jeg er opmærksom på ønsket om en fast forbindelse mellem Helsingør og Hel-singborg, og er bekendt med argumenterne herfor.Jeg er enig i, at mest mulig transport af gods - af hensyn til miljøet – bør skemed tog, men jeg er ikke enig i vurderingen af, at en håndtering af godstrafik-ken alene kan ske ved etablering af en fast forbindelse mellem Helsingør ogHelsingborg.I aftalen om ”En grøn transportpolitik” fra januar i år er der allerede opnåetenighed om, at der skal gennemføres en undersøgelse af mulige udbygninger afkapaciteten på Kastrupbanen. Med henblik på netop at fremtidssikre godstogs-kapaciteten igangsættes derfor en indledende undersøgelse af forholdene påKastrupbanen i 2010 og en VVM-undersøgelse påbegyndes i 2011.Såfremt der etableres en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, vildet i øvrigt ikke i sig selv medføre forbedrede muligheder for godstransport tilFemern forbindelsen, da Kystbanen ikke har kapacitet til at rumme godstrans-port. Derfor vil Kystbanen enten skulle ombygges, eller der må etableres en nybane parallelt med Kystbanen. Ingen af alternativerne er for nærværende reali-stiske.
Der er ingen tvivl om, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborgville kunne have en positiv effekt i form af et voksende arbejdsmarked og enøget økonomisk integration. En ny Øresundsforbindelse mellem Danmark ogSverige kan derfor blive en mulighed på sigt, men det er ikke aktuelt i de nær-meste år.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed