Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
778166_0001.png
778166_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
18. december 2009004-U18-1445
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål426 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Poul Andersen (S).

Spørgsmål nr. 426:

"Ministeren bedes oplyse, hvorfor EU-godkendte busser - når de skalindregistreres i Danmark - skal låse bussæderne fast, så de ikke kan benytte sigaf muligheden for at rykke sæderne ud i midtergangen via de dertil indrettedeskinner? Kan ministeren forklare, hvad der er baggrunden for, at de danskeregler på området ikke er overensstemmende med EU’s regler?"

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser, at regler forindretning af busser i EU er baseret på optionel harmonisering. Dette betyder,at en bus i Danmark ikke kan nægtes godkendt under henvisning til, at bussenikke opfylder danske bestemmelser om bussers indretning og udstyr, såfremtbussen er udstyret og godkendt i henhold til et EF-direktiv med modsvarendebestemmelser. Dette fremgår direkte af indledningen i de danske regler”Detailforskrifter for Køretøjer”.En EU-godkendt bus skal således ikke have låst sæderne fast for at kunnegodkendes i Danmark.Når der kan være afvigelser mellem de danske regler og EU-reglerne, skyldesdet, at EU-direktiver om køretøjer er udarbejdet med henblik påtypegodkendelse i et prøvningslaboratorium og er på ca. 100 sider, hvorimodde danske regler er udarbejdet med henblik på benyttelse i en synshal, og er påca. 15 sider. Reglerne er en forenklet version af EU’s regler, hvor der f.eks. kanvære en række undtagelser, som ikke er medtaget i de danske regler. Detændrer dog ikke ved, at en godkendt bus efter EU’s regler også vil kunnegodkendes ved et syn i Danmark.De danske regler på området bliver løbende tilpasset, så de i praksis svarer tilEU’s optionelle regler, og det rejste spørgsmål fører til, at det også i de danskeregler bliver nævnt, at det er tilladt at rykke sæderne ud i midtergangen påsamme betingelser som i EU-direktivet.
Jeg henholder mig til Færdselsstyrelsens oplysninger.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed