Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
16. december 2009004-1424
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 25. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål383 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Poul Andersen (S).Spørgsmål nr. TRU 383:"-Hvad er antallet af personskadeulykker på motorveje fordelt på årstal, sombusser med en totalvægt over 3.500 kg har været impliceret i de sidste 10 år?-Er der særlig restriktive regler for indretning af busser med en totalvægt over3.500 kg i Danmark i forhold til Tyskland eller andre EU-lande?-I hvilke EU-lande og på hvilke vejtyper er tempo-100-busser tilladte?"Svar:I selve ulykkesstatistikken registreres, om der har været tale om en rutebus el-ler anden bus. Totalvægten er en sideinformation, der hentes fra det centraleregister for motorkøretøjer. Det betyder, at totalvægten typisk ikke er oplyst forudenlandske køretøjer. I den i figur 1 viste opgørelse er det derfor antaget, atbussen har haft en totalvægt over 3.500 kg i de tilfælde, hvor totalvægten ikkevar oplyst.Figur 1: Antal personskadeuheld og personskader på motorveje med busser involveret
År1999200020012002200320042005200620072008I alt
Antal personskaderi alt i uheldetAntal personskader i busserneDræbtAlvorligLettereDræbtAlvorligLettere053042279247091408141010001740410310000120011131000270241110006
36
45
3
22
29
For fuldstændighedens skyld er tillige vist antallet af personskader både totalt iulykkerne og blandt personer i busserne.Indretningen af busser er underlagt generelle EU-regler. På et punkt er de dan-ske regler mere restriktive, nemlig i forbindelse med krav om ESC (ElektroniskStabilitets Kontrol) for turistbusser.I følgende EU-lande er hastighedsgrænsen for turistbusser på motorvej 100km/t (enkelte af landene har 110 km/t): Østrig, Bulgarien, Tjekkiet, Finland,Ungarn, Italien, Litauen, Portugal, Slovakiet, Slovenien og England.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed