Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
5. november 2009917985004-1313
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 36(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 36:
"Ministeren bedes forklare, hvordan det kan være, at den såkaldte LA (dermeddeler lokoførere om nedsatte hastighedsgrænser på skinnerne som følge afskinnernes tilstand) vedr. Sydbanen, udsendt den 18. oktober 2009, sætterhastighedsgrænser på mellem 80 og 120 km/t, når nu sporarbejdet faktisk eroverstået, hvor det jo var meningen, at togene skulle kunne køre 160 km/t."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Trafikken på Sydbanen blev genoptaget efter den hidtidige køreplan den 24.august 2009, efter at Banedanmark har udført svelleudveksling og ballastrens-ning på strækningen Ringsted – Næstved.På grund af en række restarbejder, blev strækningen åbnet til den hidtidigestrækningshastighed på 120 km/t, der muliggør overholdelse af den nuværendekøreplan. Den forøgede strækningshastighed på 160 km/t er først indregnet iDSB’s køreplan for 2010, der træder i kraft fra søndag den 13. december.Strækningshastigheden blev hævet til de forudsatte 160 km/t den 5. november.Der vil være lokale hastighedsnedsættelser på Næstved station, som hæves se-nest d. 30. november og i takt med at sporet færdigbygges.Efter denne dato vil der kun være tre mindre hastighedsbegrænsninger til 120km/t på strækningen, hvilket skyldes tre udskudte dæmningsarbejder. Hastig-hedsbegrænsningerne forventes ikke at få konsekvenser for overholdelse af kø-replanen, og de ophæves så snart dæmningsarbejderne er gennemført, hvilketforventes at ske sommeren 2010.”Med venlig hilsen
Lars Barfoed