Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
775761_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
15. december 2009941288004-u18-1419
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål346 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 346:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvilke dele af Nybygningsløsningen, der ianlægsplanerne fra 90'erne var tunnellagt, og hvor meget omkostningerne tiltunnellægningen på det tidspunkt androg.”

Svar:

I 1990’ erne blev der præsenteret en nybygningsløsning med 3 alternativerHovedforslag: Tunnel Grøntorvet – Hvidovre med 3,8 km tunnel.Variant 1: Tunnel Kbh: H – Avedøre med 9,3 km tunnel.Variant 2: Nord om Ishøj – landsby med 3,8 km tunnel.Hovedforslagets linjeføring er den løsning der bedst kan sammenlignes medNybygningsløsningen 2009. Prisen for en 3,8 km lang tunnel, er estimeret til2,1 mia. kr. prisniveau 2009. Priserne stammer fra Banestyrelsens rapport”Priskalkulation af det berostillede projekt, Jernbaneanlæg København-Ringsted. Sammenfatning og dokumentation juni 2000”.
Med venlig hilsenLars Barfoed