Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
775736_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
15. december 2009941288004-u18-1419
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål342 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EF).

Spørgsmål nr. 342:

"Ministeren bedes gøre rede for divergensen mellem Trafikstyrelsens vurderingaf, at 45 pct. af passagertogstrafikken vil foregå med eltog, mens DSB’s strategifor landsdelstrafikken i højere grad baseres på indsættelse af IC4 og en fortsatbrug af IC3-tog i den sjællandske regionaltogstrafik."

Svar:

I Trafikstyrelsens beregninger er det forudsat, at der anvendes eltogsmaterielhvor dette er muligt. Øvrig trafik køres med dieselmateriel. Beregningerne ersøgt gjort uafhængige af specifikke materieltyper, da de økonomiskeberegninger gennemføres på en 50 års tidshorisont, hvilket er længere endlevetiden for det eksisterende togmateriel. F.eks. vil IC3 togene i 2018 væremellem 20 og 30 år gamle og formentligt under udfasning. I stedet benyttes”standard togmateriel”, der er ”bedste bud” på fremtidens togmateriel, hvadangår egenskaber, specifikationer og pris.Med venlig hilsen
Lars Barfoed