Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
751316_0001.png
751316_0002.png
751316_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. november 2009917968004-U18-1312
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 34,TRU alm. del, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 34:

"Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 14. september 2009 og 14.oktober 2009 fra Lars Rasmussen, Rødovre vedr. støjgener ved Motorring 3, jf.TRU alm. Del – bilag 622 (2008-09) og TRU alm. Del – bilag 29."

Svar:

I henvendelserne af hhv. 14. september og 14. oktober 2009 henviser LarsRasmussen blandt andet til, at Vestvolden fremadrettet skal være Kulturcenterog argumenterer for, at der derfor bør opsættes støjskærme mellem Motorring3 og Vestvolden.Vejdirektoratets strategi for begrænsning af vejtrafikstøj er fokuseret på at re-ducere antallet af støjbelastede boliger. Dette skyldes, at vejstøj ifølge WHO harsundhedsskadelige virkninger og ved længere tids påvirkning kan føre til hel-bredsproblemer. Indsatsen for at begrænse støjen er derfor rettet mod bolig-områder langs eksisterende veje, samt ved nyanlæg/udbygning af veje. Der er iministeriets anlægsprojekter ikke praksis for, at opsætte støjskærme med hen-blik på at reducere støjen ved rekreative arealer.På den baggrund er omfanget af støjskærme, som er opsat i forbindelse medudbygning af Motorring 3, prioriteret efter at mindske støjgenerne ved bolig-områder og kolonihaveboliger, og er fastlagt i anlægslovene for hhv. udbygningaf Motorring 3 og Frederikssundmotorvejens 1. etape.Langs Motorring 3 er der etableret 4 m høje støjskærme på den overvejende delaf de strækninger, der forløber langs boligområder.Der er ikke opsat særskilt støjafskærmning langs erhvervsarealer og rekreativearealer. I nogle tilfælde er der dog opsat støjskærme langs disse arealer af hen-syn til reduktion af støjen fra Motorring 3 ved nærliggende boligbebyggelser.Anlægsprojektet indeholdt ikke støjafskærmning langs Vestvolden, idet detteville have en begrænset effekt for boligområderne bag Vestvolden.
Det er besluttet at anvende en støjreducerende asfaltbelægning ved udbygnin-gen af Motorring 3, hvilket vil betyde at den samlede støj fra motorvejen vil bli-ve reduceret, når udbygningen er færdig.Der anføres i henvendelsen, at der langs Motorring 3 er opsat støjskærme udfor to andre rekreative områder – Kagsmosen og Gammelmosen.Jeg kan oplyse, at skærmen langs Gammelmosen er en stænkskærm, der skalbeskytte den fredede mose mod saltstænk og overfladevand fra motorvejen.Skærmen er af samme årsag kun 2 m høj, hvor støjskærmene langs Motorring 3i øvrigt er 3 eller 4 m høje.Ud for Kagsmosen er der opført en 3 m høj støjskærm på en 600 m lang stræk-ning. Skærmen er etableret for at undgå et hul i støjskærmen, og der-med "sidestøj" for de tilstødende boligområder, som ligger helt tæt op Motor-ring 3.Det anføres i henvendelsen at udførte støjberegninger af effekten af suppleren-de støjafskærmninger langs Motorring 3 i Rødovre Kommune, giver et misvi-sende billede af den faktiske støjbelastning af boliger, og der spørges til hvorforder blev regnet med 3 m, og ikke 4 m høje støjskærme.Det i henvendelsen omtalte støjberegningsnotat fra marts 2006, blev udarbej-det af COWI A/S for at klarlægge effekten af at opsætte supplerende 3 m højestøjskærme langs Motorring 3 i Rødovre Kommune. I notatet sammenlignesantallet af støjbelastede boliger langs Motorring 3 i Rødovre Kommune hen-holdsvis med og uden supplerende støjskærme, hvorved effekten af de supple-rende støjskærme kan findes.Vejdirektoratet konkluderede på baggrund af notatet, at effekten af en supple-rende 3 m støjskærm langs Rødovre Kommune, ville have en begrænset støj-mæssig effekt på boligområderne bag Vestvolden. Når effekten af 3 m høje støj-skærme blev undersøgt i stedet for 4 m høje støjskærme skyldtes det, at Vejdi-rektoratet vurderede, at forskellen mellem en 3 og en 4 m støjskærm for boliger200 m fra motorvejen næppe var hørbar.Dette er blevet bekræftet af en efterfølgende beregning, der viser at en 3 m højstøjskærm vil medføre en dæmpning på ca. 2 dB ved de nærmeste boliger, og aten 4 m høj støjskærm kun vil medføre en yderligere dæmpning på ca. 0,5-1 dB.Endelig anføres det i henvendelsen, at støjbelastningen af Vestvolden er blevetstørre pga. fjernelse af bevoksning samt refleksion af støj fra støjskærme og -volde langs den vestlige side af motorvejen.Beplantning kan have en dæmpende effekt på støjudbredelsen, men det kræverat beplantningen er tæt og har en vis bredde.
Side 2/2
I forbindelse med udbygning af Motorring 3 og Frederikssundmotorvejens 1.etape er der fjernet 10-20 m bevoksning lang Motorring 3 ud af et samlet be-plantningsbælte på Vestvoldområdet på ca. 200 m. Ifølge Vejdirektoratet hardette indgreb ingen mærkbar effekt på støjudbredelsen.På en strækning af ca. 400 m syd for Hvidsværmervej er der alene opført støj-skærm langs Motorring 3’s vestlige side. Støjskærmen er absorberende og re-flekterer derfor kun støjen minimalt.Glostrup Kommune har forhøjet en eksisterende støjvold langs Motorring 3 sydfor Jyllingevej. Desuden etableres der i forbindelse med Frederikssundmotor-vejens 1. etape en støjvold langs ramperne til Motorring 3. Ifølge Vejdirektora-tet vil støjvoldene ikke medføre refleksioner, der har betydning for boligområ-derne på østsiden af vejen. Støjvolde karakteriseres akustisk som ”bløde” over-flader, der i modsætning til ”hårde” overflader, har en begrænset refleksion.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Lars Barfoed