Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
775646_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
15. december 2009941288004-u18-1419
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål324 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 324:

”Ministeren bedes gøre rede for differencen mellem at ladeNybygningsløsningen dykke med 12-15 promille eller mere under Retortvej,fremfor kun at lade den dykke med 8 promille, som foreslået afTrafikstyrelsen.”

Svar:

På banestrækningen København-Ringsted er der siden 1993 gennemført enlang række undersøgelser med henblik på at udbygge kapaciteten.Banestrækningen er dermed formentlig den bedst undersøgte strækning iDanmark, og der er - bl.a. under inddragelse af erfaringer fra andrejernbaneanlæg - gennemført en lang række tekniske, økonomiske og trafikalevurderinger af, hvordan det bedste og mest realistisk gennemførbare anlægudformes. Trafikstyrelsen har på den baggrund i september 2009 afsluttetmiljøredegørelse for København-Ringsted projektet, og det er på baggrund afredegørelsen dokumenteret, at Nybygningsløsningen er den bedste og mestfremtidssikrede løsning. Trafikstyrelsens miljøredegørelse fastlægger i detaljerudformningen af en ny bane København-Ringsted.Med transportaftalen om "En moderne jernbane" af 22. oktober 2009 har alleFolketingets partier, på nær Enhedslisten, besluttet at anlæggenybygningsløsningen og finansiere den nye jernbane af de 10 mia. kr., der blevafsat til projektet med aftale af 29. januar 2009 om en grøn transportpolitik.Anlægget vil i henhold til aftalen af 22. oktober 2009 blive udformet sombeskrevet i Trafikstyrelsens miljøredegørelse inkl. tilvalg af overdækning vedKulbanevej til yderligere 0,35 mia. kr. Dermed er anlægget af banen lagt fast,og jeg agter derfor ikke at forholde mig til spørgsmål af hypotetisk ellerspekulativ karakter.Med venlig hilsen
Lars Barfoed