Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. december 2009939546004-u18-1415
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål308 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 308:
"Ministeren bedes kommentere de oplysninger, der bringes i artiklen fraJydske Vestkysten den 21. november 2009 "Togselskab: Lad os genåbneTønder-Tinglev -banen", og især det forhold, at togoperatøren Scandic RailPartners mener, at banen Tønder-Tinglev kan renoveres for en pris af ca. €300.000, mens Banedanmark anfører, at dette vil koste 36 mio. kr."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Som et led i udmøntningen af aftalen af 29. januar 2009 om en grøn trans-portpolitik er der blevet gennemført en screeningsanalyse af potentialet for åb-ning af strækningen Tønder-Tinglev for godstrafik. Analysen viste, at det ikkeer samfundsøkonomisk rentabelt at genåbne strækningen for godstrafik.Endvidere viser undersøgelsen, at med en hastighed på 40 km/t, men uden entrafikstyring på selve strækningen, vil en sporombygning af størstedelen afstrækningen beløbe sig til 225 mio. kr. Banedanmark har i sin vurdering fra2006 forudsat, at det eksisterende spor kan genanvendes i en kortere periode,hvorfor en renovering kan gennemføres for 36 mio. kr.Banedanmark har ikke haft mulighed for i detaljer at gennemgå, hvordanScandic Rail Partners ApS er kommet frem til et overslag på ca. 300.000 €.Banedanmark er dog uenig i, at beløbet er tilstrækkeligt til at bringe bane-strækningen i en tilstand, så den kan opnå Trafikstyrelsens godkendelse.”
Med venlig hilsen
Lars Barfoed