Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
778159_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato18. december 2009Dok.idJ. nr. 004-U18-1407Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. november stillet mig følgende spørgsmål 307(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 307:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor et Park and Ride anlæg ved Køge Nordmed plads til 1.500-2.000 biler, anses for i højere grad at kunne afhjælpetrængselsproblemerne på Køge Bugt-motorvejen, jf. svar på TRU (2008-09)alm. del - spm. 1578, end de trafikberegninger som Vejdirektoratet angiver irapport 355 om udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Kø-ge, der er fremsendt til Trafikudvalget som TRU alm. del - bilag 90, hvor det påside 161 bl.a. hedder at en udbygning af S-togs- og busdriften, vil medføre enreduktion på 1.700-2.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn”

Svar:

Der er tale om to forskellige beregningsmetoder som ikke umiddelbart kansammenlignes.Mit svar på TRU spm. 1578 bygger på en overordnet begrebsmæssig forudsæt-ning om, at alle 2000 biler på Parker og Rejs anlægget benytter Køge Bugt mo-torvejen 1 gang pr. dag frem og tilbage.Beregningerne i Vejdirektoratets VVM-redegørelse (rapport nr. 355) om ud-bygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Køge om reduktionenpå 1700-2000 biler på Køge Bugt Motorvejen, er resultatet af trafikberegningerforetaget i den trafikmodel Vejdirektoratet bruger ved trafikberegninger i ho-vedstadsområdet (OTM-modellen). Beregningerne er foretaget i forbindelsemed det kollektive alternativ (K+), som er beskrevet i rapporten og er foretageti samarbejde mellem Vejdirektoratet, DSB, Trafikstyrelsen og Movia.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed