Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato18. december 2009Dok.idJ. nr. 004-U18-1407Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. november stillet mig følgende spørgsmål 306(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 306:
”Eftersom ministeren er af den opfattelse, at Vejdirektoratet ikke rutinemæs-sigt afviser alternative forslag, jf. svar på L 2 - spm. 15, bedes ministeren i rela-tion hertil, kommentere følgende karakteristiske passus - som er det nyeste ek-sempel på en rutinemæssig afvisning - i Vejdirektoratets rapport 355 om ud-bygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Køge, der er fremsendttil Trafikudvalget den 10. november 2009 som TRU alm. del - bilag 90, hvordet på side 161 bl.a. hedder om en udbygning af S-togs- og busdriften, "at alter-nativet ikke vil kunne aflaste trafikken på Køge Bugt Motorvejen tilstrækkeligttil at kunne løse de store fremkommeligheds-problemer, der er på stræknin-gen”
Svar:
Den i spørgsmålet nævnte ”karakteristiske passus” fra Vejdirektoratets rapportnr. 355, er Vejdirektoratets konklusion på en trafikal beregning for et kollektivalternativ til at udbygge Køge Bugt Motorvejen mellem Greve S og Køge. Detkollektive alternativ er beregnet på baggrund af et oplæg til en satsning på øgetkollektiv trafik i Køge Bugt korridoren. Dette scenarie er opstillet på baggrundaf drøftelser med Movia, DSB S-tog samt Trafikstyrelsen. Beregningerne viser,at der med det beskrevne alternativ vil ske en aflastning på 1700 - 2000 biler idøgnet på Køge Bugt Motorvejen.Med venlig hilsen
Lars Barfoed