Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
752069_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. november 2009004-u18-1307916628
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 13. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 29(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Jesper Petersen (SF).

Spørgsmål nr. 29:

"Ministeren bedes redegøre for mulighederne for - og økonomiske konsekven-ser af - at fremrykke anlægget af dobbeltspor Vamdrup-Vojens, så det færdig-gøres 2015 frem for 2019?"

Svar:

Jeg skal henlede opmærksomheden på, at Socialistisk Folkeparti, sammen medSocialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Liberal Alliance og regeringen, harindgået aftale om ”En moderne jernbane” af 22. oktober 2009 hvor det fremgårat ”Parterne er enige om, at der anlægges dobbeltspor på strækningen mellemVojens og Vamdrup i Sønderjylland. Anlæg af det nye dobbeltspor finansieresaf de 0,7 mia. kr. der blev afsat til projektet med aftale af 29. januar 2009 omen grøn transportpolitik. Anlægget af dobbeltsporet kan påbegyndes i 2011 medhenblik på ibrugtagning i 2015. Udbygningen vil forbedre togbetjeningen påstrækningen på baggrund af en midlertidig signalteknisk løsning, inden signal-programmet implementeres i år 2019.Parterne er enige om, at prioritere en hurtig færdiggørelse af den nordlige ogmest trafikerede flaskehals Vojens-Vamdrup. Der igangsættes opdatering afVVM-redegørelse, herunder anlægsoverslag, på denne etape i 2010 inden forrammerne af den eksisterende anlægslov fra 1993 (Lov nr. 218, 1993). Et opda-teret beslutningsgrundlag forelægges forligskredsen med henblik på endeligbeslutning om igangsætning i 2011.Parterne er enige om, at perspektivet på sigt er en fuld udbygning til dobbelt-spor på hele banen gennem Sønderjylland. Der foretages derfor i aftaleperiodenen opdatering af beslutningsgrundlaget for strækningen Tinglev-Padborg.”Med venlig hilsen
Lars Barfoed