Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
896185_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. oktober 20102010-82
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål285 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 285:

"Hvordan forventes den ændrede betalingsform at påvirke forskellige typer afrejsende (enkeltbillet , klippekort og periodekortrejsende) ved indførelsen afrejsekort? Hvilke provenuændringer forventes det at indebære?"

Svar:

De fleste kunder benytter flere af de nuværende billettyper, men til forskelligerejseformål på forskellige tidspunkter. Således bruger mange kunder i dagperiodekort til bolig-arbejdsstedsrejser og enkeltbilletter eller klippekort tilfritidsrejser, som ofte foregår uden for periodekortets gyldighedsområde.Da rejsekortsystemets indførelse inkluderer introduktion af et nyt takstsystem,herunder et nyt rabatsystem, kan den præcise effekt for den enkelte kunde ikkeopgøres uden kendskab til kundens konkrete rejsemønster. Selskaberne bagrejsekortet tilstræber, at kunderne oplever så små udsving i deres samledebetaling for kollektivrejser som muligt set i forhold til dagens situation.Takststrukturen under rejsekortet udarbejdes med henblik på et samlet setuændret provenu for takstmyndighederne. De konkrete takst- og rabatsatser erikke endeligt fastlagt. Det ligger dog fast, at en rejse med enkeltbillet altid vilvære dyrere end den tilsvarende rejse med rejsekort.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt