Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
771198_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok. idJ. nr.
7. december 2009937995004-u18-1396
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål275 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 275:

"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der er foretaget tilbundsgåendeundersøgelser af anlæg af en cut-and-cover-tunnel gennem Vigerslevparken, ogi givet fald bedes resultatet af undersøgelserne oplyst."

Svar:

Trafikstyrelsen har i sit indledende arbejde undersøgt mulighederne for atanlægge en cut-and-cover tunnel gennem Vigerslevparken. Løsningen blevimidlertid vurderet til at være meget dyr og miljømæssigt yderst risikabel, ogden blev derfor fravalgt og ikke yderligere undersøgt, jf. besvarelsen afspørgsmål 146.Vigerslevparken byder på meget vanskelige, fysiske forhold. Der ville ved anlægaf en tunnel være risiko for forurening af grundvandet, og tunnelens placeringunder grundvandsspejlet ville medføre, at den skulle udføres i en vandtætkonstruktion. Det blev desuden vurderet, at der ikke kunne opnås tilladelse tilen grundvandssænkning i anlægsperioden.Dertil kommer, at en nedgravningsdybde på 15-20 m under terræn ikke kunnegennemføres uden konsekvenser for tunnellerne ved henholdsvis Kulbanevejog Vigerslev Allé/Allingvej, idet der ved projekteringen af det samledebaneforløb også skal tages hensyn til bl.a. kørekomfort og stigningskurver.Løsningen for det samlede baneforløb blev vurderet til at være økonomiskurealistisk.Med venlig hilsen
Lars Barfoed