Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
771195_0001.png
771195_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok. idJ. nr.
7. december 2009937995004-u18-1396
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål274 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 274:

"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der er borgere, foreninger, lokalemyndigheder mv., der i forbindelse med høringsprocessen omNybygningsløsningen har fået deres ønsker, forslag, ideer mv., opfyldt, og igivet fald bedes oplyst hvilke."

Svar:

Vedrørende København-Ringsted projektet udgav Trafikstyrelsen i september2008 en miljøredegørelse i høringsudgave, i april 2009 et høringsnotat medopsamling på den offentlige høring, og i september 2009 en endeligmiljøredegørelse. Ved at sammenholde informationerne i disse dokumenter kander gives følgende oversigt over elementer i projektet, som på baggrund afoffentlighedens forslag, ideer mv. er blevet ændret, tilpasset eller tilvalgt i detdetaljerede arbejde med den projekterede løsning, der er fremlagt til politiskbeslutning.Ved Retortvej/Kulbanevej er der med henblik på en smidig trafikafviklingindarbejdet et vejforløb, hvor Retortvej bliver forbundet med Kulbanevej i enrundkørsel, og hvor det 3. ben er en forbindelsesvej til Vigerslev Allé.Ved Andelsboligforeningen Thorvalds Minde ved Vigerslev Allé er der indarbejdeten fjederkonstruktion under sporene med henblik på at minimere vibrationer frabane i drift.Banen anlægges i Vallensbæk tæt på Holbækmotorvejen og nord om VallensbækSø. Herved undgås barriereeffekten, og Vallensbæk Landsby og Vallensbæk Mosebelastes mindst muligt.Ved Cementvej i Solrød Strand er banens linjeføring flyttet længere mod vest ogbanedæmningen er blevet kortere og lavere. Herved mindskes støjudbredelsen, ogsamtidig er arealbehovet i erhvervsområdet mindre omfattende.
I Bjæverskov er forløbet af Bjæverskovvej ændret, således at banen anlæggestættere på Vestmotorvejen og lavere end tidligere, f.eks. krydser banen nu dybereunder Ejbyvej, og Ejbyvej hæves ikke. Herved mindskes den visuelle barriere, ogstøjudbredelsen syd for motorvejen bliver lidt mindre, selvom den ikke er kritisk.I Fjællebro indgår forslaget om anlæggelse af en omfartsvej vest om landsbyen ikkelængere i projektet.Mellem Fjællebro og Ringsted indgår forslaget om at anlægge to lange og højebanebroer ikke længere i projektet, idet der i stedet skal ske sporændringer påRingsted Stations store sporområde.Endelig kan nævnes, at der ved Kulbanevej blev fremlagt to projekterede løsninger– en løsning med bane i åben afgravning og en løsning med overdækning. I denpolitiske aftale om projektet indgår løsningen med overdækning.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed