Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
752042_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. november 2009004-u18-1307916628
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 13. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 27(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Jesper Petersen (SF).

Spørgsmål nr. 27:

"Ministeren bedes redegøre for, om dobbeltsporet Vamdrup-Vojens vil værenok til at sikre tilstrækkelig godskapacitet på strækningen fra Jylland tilNordtyskland, uden at der også etableres dobbeltspor mellem Tinglev ogPadborg."

Svar:

Med dobbeltsporet Vamdrup-Vojens fås 48 kanaler i hver retning i døgnet påstrækningen i Sønderjylland. Trafikstyrelsen vurderer, at dette er tilstrækkeligti perioden frem til, at den faste forbindelse over Femernbælt kan tages i brug.Jeg skal henlede opmærksomheden på, at Socialistisk Folkeparti, sammen medSocialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Liberal Alliance og regeringen, harindgået aftale om ”En moderne jernbane” af 22. oktober 2009 hvor det fremgårat ”Parterne er enige om, at prioritere en hurtig færdiggørelse af den nordligeog mest trafikerede flaskehals Vojens-Vamdrup. Der igangsættes opdatering afVVM-redegørelse, herunder anlægsoverslag, på denne etape i 2010 inden forrammerne af den eksisterende anlægslov fra 1993 (Lov nr. 218, 1993). Et opda-teret beslutningsgrundlag forelægges forligskredsen med henblik på endeligbeslutning om igangsætning i 2011. Parterne er enige om, at perspektivet påsigt er en fuld udbygning til dobbeltspor på hele banen gennem Sønderjylland.Der foretages derfor i aftaleperioden en opdatering af beslutningsgrundlagetfor strækningen Tinglev-Padborg.”
Med venlig hilsen
Lars Barfoed