Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
774158_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato11. december 2009Dok.idJ. nr.004-u18-1394Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål268 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 268

”Ministeren bedes oplyse, hvad det ville betyde for transportsektorensdrivhusgasudslip, såfremt alle importerede biler lå under den af EU forslåedegrænse for bilindustrien på CO2-udslip på 120 g/km.”

Svar:

EU har vedtaget en forordning, der stiller bindende krav til bilindustrien. Dethar dog aldrig været på tale, at alle nye biler skal holde sig under 120 gCO2/km. Det er et krav i forordningen, at nye personbiler som gennemsnit ikkemå udlede mere end 130 g/km i 2012, og at dette yderligere skal reduceres sva-rende til 120 g/km ved hjælp af andre tiltag som eksempelvis CO2 krav til vare-biler, anvendelse biobrændstoffer m.v. Det langsigtede mål i forordningen for2020 er 95 g/km i gennemsnit for alle nysolgte biler.Samlet set vurderes EU’s forordning at medføre massive reduktioner i CO2 ud-ledningen fremover. Færdselsstyrelsen har således vurderet, at forordningen itakt med indfasningen vil medføre en årlig reduktion voksende til 280.000 tonCO2 i 2020. Såfremt målet om de 95 g/km bliver vedtaget som et krav, vil re-duktionen på de 280.000 ton/år vokse yderligere med mere end 500.000ton/år.Spørgsmålet om at alle importerede biler skal opfylde 120 g CO2/km er derforaf mere akademisk karakter, da det hverken teknisk, lovmæssigt eller praktisker muligt at opsætte sådan et krav.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed