Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
774149_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. december 2009004-u18-1394
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål267 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 267

”Ministeren bedes oplyse, hvad det ville betyde for drivhusgasudslippet fratransportsektoren, såfremt landets hastighedsgrænser blev overholdt.”

Svar:

Færdselsstyrelsen har oplyst mig om, at en beregning anslår, at en øgethastighedskontrol på lande- og motorveje ville kunne reducere CO2 udslippetmed cirka 125.000 tons CO2.Denne beregning er baseret på person- og varebiler og er under forudsætningaf, at hastigheden reduceres fra det nuværende hastighedsniveau på mellem 5-7km/t over de gældende hastighedsgrænser på 110 km/t strækninger oglandeveje til en gennemsnitshastighed svarende netop til hastighedsgrænserne.På 130 km/t strækningerne ligger gennemsnitshastighederne underfartgrænsen, og disse indgår ikke i beregningen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed