Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
773434_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
10. december 2009937772004-u18-1393
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål261 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 261:

"Ministeren bedes gøre rede for de hyppige brande i DSB’s IC3-tog, hvor der, tiltrods for at DSB’s fjerntogschef udtaler i personalebladet ”DSB i dag” den 3.november 2009, at ”Vi har fuldstændigt styr på sagen”, stadig forekommerbrande og røgudvikling i togene, jf. artiklen ”Togpassagerer evakueret efterbrand” i Nordjyske.dk den 6. november 2009."

Svar:

DSB har oplyst mig at de brande og røgudviklinger, som DSB har været ramt afpå IC3-togsættene henover sommer og efterår 2009, skyldes to forskellige år-sager, henholdsvis defekte turboladere og løse spændebånd, som resulterer irøgudvikling eller brand som følge af utæthed i dieseloliesystemet.For så vidt angår turboproblematikken har DSB sammen med myndighederneog leverandøren konstateret årsagen, og foretaget de nødvendige forebyggendehandlinger på togsættene. Der foreligger en handlingsplan for håndtering afturboproblematikken og det er denne handlingsplan der henvises til i DSB i dagden 3. november 2009.For så vidt angår den anden problematik med de løse spændebånd, er denneifølge DSB årsag til de forhold, der omtales i artiklen i Nordjyske.dk. DSB harsom følge af problematikken, efter aftale med myndighederne, gennemførtkontrol af samtlige motorer.Med venlig hilsen
Lars Barfoed