Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
770999_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. december 2009933840004-u18-1388
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål256 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 256:

"Ministeren bedes gøre rede for, samt afklare divergensen mellem svar på TRUalm. del - spm. 18, hvori det bl.a. hedder, at "hvis banen skal føres underHarrestrup Å, vil den komme til at ligge helt ned til 19 meter under terræn, ogca. 10 meter under grundvandspotentialet, mens det i svar på TRU alm. del -spm. 85 hedder, at "grundvandspotentiale er beliggende ca. 6 meter underterræn".

Svar:

Besvarelsen af spørgsmål 18 henviser til en alternativ løsning med entunnelforbindelse langs med Kulbanevej som er beskrevet i Ny EllebjergStation- Avedøre Havnevej, Miljøredegørelse 5 – høringsudgave. I denmellemliggende periode er der arbejdet videre med denne løsning, og det erendt med, at det er blevet den projekterede løsning med tunnel langs medKulbanevej, som er blevet grundlaget for forligspartiernes politiske aftale omvalg af løsning.I svaret på spørgsmål 18 er der gjort rede for problemstillingerne hvis tunnelenskulle fortsætte igennem Vigerslevparken ligesom det er begrundet hvorfordenne tunnel er fravalgt.Oplysningen om at grundvandpotentialet ligger ca. 6 m under terræn er givetud fra geografien ved Kulbanevej. Terrænet i Vigerslev parken ved HarrestrupÅ ligger i en meget lavere kote. Oplysningen om at en eventuel tunnel skulleligge ca. 10 m under grundvandspotentialet refererer til bundkoten på eneventuel nedgravet tunnel der således ville komme til at ligge undergrundvandsspejlet (tunnelhøjden vil være ca. 9-10 m i ydre mål).
Med venlig hilsen
Lars Barfoed