Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
761602_0001.png
761602_0002.png
761602_0003.png
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
13. oktober 2009HAA405892009-154-0199
Udkast til tale til ministeren til brug for besvarelse afsamrådsspørgsmål A fra Folketingets Trafikudvalg(Alm. del) den 12. november 2009 kl. 10.30.
Spørgsmål A:”Ministrene bedes redegøre for, hvordan de vil sikre,at øget liberalisering af cabotagekørsel ikke fører til, atløn- og arbejdsforhold totalt undergraves for danskechauffører og danske vognmænd, som kører efter dan-ske regler, og at overenskomster ikke udsættes forkonkurrenceforvridning fra vognmænd, som underbe-taler sine chauffører og overtræder en række andre reg-ler.”Som det fremgik af transportministerens indlæg, så hørerreglerne om cabotagekørsel under Transportministeriet.Jeg vil derfor begrænse mig til at komme ind på det, derberører Justitsministeriets ansvarsområde – nemlig politi-ets kontrol med overholdelsen af reglerne.
Jeg har for nylig besvaret et par spørgsmål fra Trafikud-valget om netop dette emne.
Som det er beskrevet i mit svar af 23. september 2009 påspørgsmål nr. 1397 fra udvalget, er kontrol af tunge køre-tøjer – herunder udenlandsk indregistrerede køretøjer – etprioriteret indsatsområde for politiet.
Rigspolitiet har oplyst mig om, at kontrollerne foretagesdels som stikprøvekontrol, dels som målrettede kontrol-ler. Og opstår der i forbindelse med kontrol af et uden-landsk indregistreret køretøj mistanke om ulovlig cabota-gekørsel, vil der blive indledt en efterforskning.
Som det fremgår af mit svar af 8. oktober 2009 påspørgsmål nr. 1457 fra udvalget, sker politiets kontrolmed overholdelse af reglerne om cabotagekørsel blandtandet ved kontrol af transportdokumenter og eventuelafhøring af chaufføren.
2
Rigspolitiet har også oplyst, at eventuelle anmeldelserom ulovlig cabotagekørsel efterforskes og om nødvendigtforelægges for Færdselsstyrelsen, som er særmyndighedpå området.
Politiets kontrol med tunge køretøjer er som nævnt etprioriteret indsatsområde, og jeg skal for god ordensskyld slå fast, at kontrollen ikke kun omfatter overholdel-se af reglerne om cabotagekørsel, men f.eks. også over-holdelse af køre- og hviletidsreglerne.
Rigspolitiet har i øvrigt meddelt mig, at kontrol af tungekøretøjer også fremover vil være et prioriteret indsatsom-råde.
Tak.
3