Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
773416_0001.png
773416_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
10. december 2009933352004-u18-1387
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål250 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Nonbo (V).

Spørgsmål nr. 250:

"Vil en eventuel udlicitering af Lille-Syd-banen indskrænke DSB's mulighederfor fleksibilitet i en situation, hvor der sker nedbrud på banelinien mellemRoskilde og Ringsted, idet DSB's tog mod Næstved og Nykøbing F i så fald ikkevil kunne sendes via Køge mod Næstved, og langt mindre vil kunne afsætte elleroptage passagerer på denne strækning ved en sådan midlertidig omlæggelse,idet det må formodes, at en ny driftsherre på strækningen vil være imod, atDSB gør indhugst i passagerne ved sådanne eventuelle ekstra togstop?"

Svar:

I forlængelse af trafikaftalen af 5. november 2003, der blev indgået mellem re-geringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Ra-dikale Venstre og Kristendemokraterne, har forligskredsen besluttet, at densidste del af aftalen vedrørende udbud af togtrafik skal udmøntes ved, at Tra-fikstyrelsen i første omgang udbyder togtrafikken på strækningen Roskilde-Køge-Næstved (Lille Syd). Udbudsprocessen igangsættes primo 2010.Den adspurgte situation, hvor der sker nedbrud på banelinien mellem Roskildeog Ringsted, kan opdeles i to scenarier – 1) akut opstået nedbrud og 2) planlag-te spærringer.Ad 1) I henhold til Banedanmarks netredegørelse har Banedanmark, i tilfældeaf forstyrrelser i togtrafikken på grund af tekniske fejl, uheld m.v., dispositi-onsbeføjelsen, hvorefter Banedanmark træffer alle nødvendige foranstaltningerfor at normalisere situationen. I nødsituationer og ved sammenbrud, som gørinfrastrukturen ubrugelig, kan Banedanmark lukke tildelte kanaler i udbed-ringsperioden. I tilfælde af uforudsete situationer disponerer DriftscenterDanmark trafikken i samarbejde med operatørerne. DSB’s dispositionsmulig-heder er således uændret i forhold til før udbuddet.Ad 2) Ved en planlagt spærring, der f.eks. medfører, at DSB’s tog mod Næstvedog Nykøbing i en periode må køre via Lille Syd, vil der skulle findes en afklaringoperatørerne og Banedanmark imellem. Sådanne ændringer vil som hovedregel
være kendt i god tid, hvorfor operatørerne har visse dispositionsmuligheder.DSB’s fleksibilitet vil dog naturligt ikke være den samme som i dagens tilfælde,hvor man er eneste operatør, set i forhold til den situation hvor en anden ope-ratør betjener Lille Syd.Det skal afslutningsvis bemærkes, at det som led i Femern Bælt-projektet er be-sluttet at elektrificere Sydbanen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed