Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
767833_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. december 2009932501004-U18-1408
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål219, TRU alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 219:

"Vil ministeren oplyse, hvad resultatet er af den støjmåling af motorvejsudvi-delsen ved Høje Taastrup, som COWI har gennemført for Trafikstyrelsen?"

Svar:

Vejdirektoratet har anmodet COWI om at undersøge de støjmæssige ændringerved Holbæk motorvejens udvidelse og af etableringen af støjskærme langsstrækningen Fløng-Roskilde Vest. Støjskærmene bliver opført i perioden 2010 -2012. I den anledning udføres målinger før og efter opførelsen af støjskærmenei samme målepunkter.I rapporten fra Cowi dokumenteres målingerne før opførelsen af støjskærmene.Målingerne er udført i positioner både nord og syd for motorvejen efter Miljø-styrelsens gældende regler for måling af støj fra vejtrafik. For at kunne sam-menligne måleresultaterne før og efter vejens udvidelse omregnes de måltestøjniveauer til samme trafikmængde og til en trafikmængde svarende til prog-nosen for år 2020.Støjbelastningen bestemmes som det ækvivalente støjniveau på døgnbasis(LAeq24h), og da målingerne er udført over kortere perioder omregnes de mål-te støjværdier til døgnværdier. Med korrektion til årsdøgntrafik i 2020 er denlaveste beregnede støjbelastning 55,3 dB og den højeste 62,5 dB. Som nævntskal målingerne og beregningerne bruges til sammenligning med tilsvarendemålinger og beregninger efter udvidelsen og opførelse af støjskærme.Rapporten fra Cowi er vedlagt som bilag.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed