Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
768136_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. december 2009004-u18-001371
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål195 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen(EL).

Spørgsmål nr. 195:

”Ministeren bedes gøre rede for det selvmodsigende i, at der i tidsrummet kl.7-19 på visse banestrækninger opkræves en særlig kapacitetsafgift, mens gods-kunderne ønsker at kunne forsende jernbanegods i alle døgnets timer, hvorvedkapacitetsafgiften er kontraproduktiv, jf. svar på TRU alm. del - spm. 31.”

Svar:

Der er intet selvmodsigende i, at der opkræves en højere afgift for brug af bane-strækninger på tidspunkter, hvor der er særlig stor efterspørgsel efter at kørepå disse.Kapacitetsafgiften må principielt betragtes som en rationeringsmekanisme forudnyttelsen af særlig belastet baneinfrastruktur. Når udgiften ved at køre påtidspunkter med mange tog er højere end på tidspunkter med færre, bidragerafgiften til at sprede trafikken hen over døgnet.Man kan naturligvis forestille sig andre rationeringsmekanismer, f. eks. en ven-teliste eller lodtrækning, som muligvis ville forekomme spørgeren mere tilta-lende end den anvendte markedsmekanisme. Det er dog min vurdering, at enkapacitetsafgift er en mere hensigtsmæssig mekanisme.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed