Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. december 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-151-0336PLS40467
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 192 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Brian Mikkelsen/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 192 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes kommentere de forhold, der omtales ihenvendelse fra Mona Blenstrup, Allindemagle af 2. novem-ber 2009 vedr. store landbrugskøretøjer på alt for små veje,og de komplikationer der følger hermed, jf. TRU alm. del –bilag 88.”Svar:
Det anføres i den nævnte henvendelse, at store landbrugskøretøjer oftevolder skade på vejbanen, når de kører igennem bymæssig bebyggelse.Det foreslås derfor, at afgifterne på traktorer hæves, samt at reglerne omnummerpladers placering på disse landbrugskøretøjer ændres, så num-merpladerne bliver mere synlige.Da reglerne om indretning af såvel veje som køretøjer hører underTransportministeriet, har Justitsministeriet til brug for besvarelsen afspørgsmålet indhentet en udtalelse fra Transportministeriet, som har op-lyst følgende:”For så vidt angår køretøjers vægt og dimensioner kan det oplyses,at vægt- og akseltryk på traktorer ikke medfører større slid på veje-ne end f.eks. lastbiler. Sliddet er mindre, når de kører med megetbrede dæk eller tvillingemontering.Hovedreglen er, at køretøjers bredde ikke må overskride 2,55 me-ter. Bredden må dog overstige 2,55 meter ved kørsel med løst læs-set hø, halm eller utærsket sæd eller med motorredskab, arbejds- el-ler påhængsredskab til landbrugs- eller vejarbejde. Dette gælder forsåvel det trækkende køretøj som for påhængskøretøjet.Køretøjers bredde må dog kun overstige 3,3 meter, såfremt der kø-res mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har redska-bet i fælleseje, eller mellem en maskinstation og dennes kunder.Det kan tilføjes, at disse bredder, i store træk, har været gældendesiden 1955.Der er siden sket en voldsom reduktion i antallet af landbrug. Detilbageværende landbrug bliver større, og tendensen er, at maski-nerne også bliver større, men færre.På det foreliggende grundlag finder Transportministeriet derfor ik-ke anledning til at skærpe breddekravene for disse køretøjer.”
2
Da reglerne om registrering af køretøjer hører under Skatteministeriet,har Justitsministeriet tillige indhentet en udtalelse fra Skatteministeriet,som har oplyst følgende:”Efter § 70 i bekendtgørelse nr. 633 af 26. juni 2009 om registre-ring af motorkøretøjer mv. skal en traktor føre to nummerplader.Den ene nummerplade monteres foran og den anden bag på trakto-ren. Hvis den bagerste nummerplade er helt eller delvis dækket afgods, skal traktoren føre en ekstra nummerplade, der monteres bagpå godset eller på en særlig anordning, så nummerpladen umiddel-bart kan læses.En godkendt traktor, jf. § 75 i færdselsloven, skal dog kun føre énnummerplade, der monteres foran på traktoren.Efter ovennævnte bekendtgørelses § 71 skal en nummerplade mon-teres, så den er synlig og let læselig.Der er ikke planer om at ændre disse regler.I øvrigt kan det oplyses, at der ikke er planer om at øge afgifterneaf traktorer.”For så vidt angår Justitsministeriets område kan det oplyses, at færdsels-lovens § 92 indeholder hjemmel til, at vejbestyrelsen for en offentlig vejmed samtykke fra politiet kan træffe færdselsmæssige bestemmelser,som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning. Vejmyndigheden foren privat fællesvej kan med samtykke fra politiet træffe tilsvarende be-stemmelser. Der kan med hjemmel i færdselslovens § 92 bl.a. træffes be-stemmelse om forbud mod visse færdselsarter, jf. stk. 1, nr. 3.
3