Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
779602_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. december 2009932022004-u18-1368
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål190 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 190:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt årsagen til at de fleste IC4-tog kørerpå jyske strækninger skyldes, at togsættene helst skal være i nærheden af værk-stedet i Århus i tilfælde af nedbrud el. lign."

Svar:

DSB ønsker at få det bedste billede af IC4's performance og udsætter derfor to-get for en bred vifte af driftsmønstre. Derfor anvender DSB IC4 til både regio-nal - og intercitytrafik.Fra myndighedernes side stilles krav om, at alt nyt materiel tjekkes ofte. Detindebærer for IC4's vedkommende, at toget skal forbi værkstedet i Århus, somer det sted i Danmark, hvor DSB vedligeholder IC4-materiel.Driften med IC4-materiellet udgår altså fra Århus, og det er derfor naturligt, atDSB kører regionaltrafik i Jylland med IC4.Med venlig hilsen
Lars Barfoed