Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
762659_0001.png
762659_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. november 2009932017004-u18-1367
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. november stillet mig følgende spørgsmål TRU187 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 187:

"Ministeren bedes - og gerne efter indhentning af bidrag frabeskræftigelsesministeren, hvis der er behov for det - gøre rede forbemandingsregler, køre- hviletidsbestemmelser mv. for de lokoførere, derkører godstog over lange stræk som f.eks. Hallsberg-Maschen, Oslo-Padborgm.fl."

Svar:

D. 27. januar 2004 indgik Fællesskabet af de Europæiske Jernbaner (CER) ogDet Europæiske Transportarbejderforbund (ETF) en aftale om visse aspekter afbetingelserne for anvendelse af mobile arbejdstagere, der udfører interoperablegrænseoverskridende tjenester i jernbanesektoren. Aftalen blev gennemførtmed Rådets direktiv af 18. juni 2005.I henhold til denne aftale er den maksimale køretid 9 timer i forbindelse meden arbejdsopgave om dagen og 8 timer i forbindelse med en arbejdsopgave omnatten. Hvis en lokomotivførers arbejdstid overstiger 8 timer, skal den pågæl-dende kunne holde en pause på mindst 45 minutter i løbet af arbejdsdagen. El-ler hvis arbejdstiden er på mellem 6 og 8 timer, skal vedkommende kunne hol-de en pause på mindst 30 minutter i løbet af arbejdsdagen.Den daglige hvileperiode i hjemmet udgør mindst 12 sammenhængende timerpr. døgn. Såfremt lokomotivføreren arbejder et sted, hvor vedkommende ikkekan komme hjem efter endt arbejdsdag, udgør den daglige hvileperiode mindst8 sammenhængende timer pr. døgn.
Jeg henviser i øvrigt til direktiv 2005/47/EF og den danske Lov om arbejdstidfor mobile lønmodtagere, der udfører grænseoverskridende tjenester i jernba-nesektoren, der gennemfører direktivet, for en mere detaljeret beskrivelse afforholdene for lokomotivførere.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed