Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. oktober 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-151-0435AEC41086
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1786 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 1. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1786 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):
”I forlængelse af samrådet den 30. august 2010 om reglernevedr. digitale kontrolapparater bedes ministeren tilsende ud-valget en redegørelse for, hvorledes ministerens møde omkontrolapparatforordningen med 3F og DI transport forløb,og herunder bedes oplyst hvilke initiativer ministeren agter attage i den forbindelse.”Svar:
Jeg kan oplyse, at det pågældende møde blev afholdt den 15. september2010. Det var et konstruktivt møde, der satte fokus på nogle af de pro-blemstillinger, som chaufførerne på køre- og hviletidsområdet oplever ideres hverdag.På mødet blev det aftalt, at dialogen fortsætter mellem repræsentanter fortransportbranchen og Justitsministeriet om de forslag, som dele af bran-chen er kommet med.I første omgang påtog repræsentanterne for branchen sig at udarbejde enuddybende gennemgang af de situationer, som i praksis typisk fører tilfejl i forbindelse med den daglige betjening af det digitale kontrolappa-rat.Justitsministeriet har modtaget det uddybende oplæg den 18. oktober2010.Oplægget vil nu blive gennemgået af Justitsministeriet under inddragelseaf Rigsadvokaten og Rigspolitiet, og som aftalt på mødet vil oplæggetherefter skulle drøftes på et møde mellem Justitsministeriet og repræsen-tanter for forslagsstillerne.
2