Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
904189_0001.png
904189_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato18. oktober 2010J. nr. 2010-3823Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. september 2010 stillet mig følgende spørgsmål1775 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 1775:

"Ministeren bedes redegøre for, hvilke retningslinier DSB anvender ved afvis-ning af passagerer med pendlerkort ved overfyldte tog."

Svar:

DSB har oplyst, at DSB under normale omstændigheder ikke er ude for, at pas-sagerer må afvises på grund af manglende plads. Der kan forekomme situatio-ner med uventet og ekstra stor passagertilstrømning, hvor DSB ikke kan med-tage alle de passagerer, der ønsker at komme med toget. DSB har ikke for denslags situationer nogen særskilte forholdsregler om sortering af passagerer ellerkriterier for, hvem der skal afvente næste tog.Derudover kan jeg tilføje, at DSB ifølge kontrakten er forpligtet til at overholdevisse krav til antallet af siddepladser i togene. Der gælder således krav om, atDSB skal tilrettelægge togproduktionen, så alle passagerer kan få siddepladsved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og 95 pct. af de øvrige togafgange. Itog, hvor der forekommer stående passagerer, må DSB maksimalt tillade 20pct. stående passagerer i maksimalt en halv time. Særligt for landsdelstrafikkenover Storebælt gælder det, at DSB skal indsætte aflastningstog i et omfang, derpasser med kapacitetsproblemets omfang. DSB har oplyst til mig, at de hidtilhar overholdt kapacitetskravene i kontrakten.Når det så er sagt, så mener jeg også, at det er vigtigt, at DSB hele tiden gørhvad de kan for løbende at justere og tilpasse togkapaciteten efter behov indenfor de rammer, som de har. Jeg forventer af DSB, at de hele tiden bestræber sigpå at tilbyde det bedst mulige togprodukt til deres passagerer og at de, så vidtdet er muligt, korrigerer togkapaciteten, hvis de på konkrete strækninger harfejlvurderet behovet for antallet af siddepladser.Jeg vil også gerne fremhæve, at der med indførelsen af IC4-tog sker en udvidel-se af kapaciteten, som betyder, at der kommer væsentlig flere siddepladser tiltogpassagererne.
Endvidere vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige, at jeg i forbindelse meden snarlig kontraktrevision vil jeg se på, om kontraktkravene til siddepladska-pacitet kan og bør konkretiseres endnu mere.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt