Trafikudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2009-10

Spørgsmål 1771

Hvorfor udsender Banedanmark notatet "Samfundsøkonomiske vurdering af lukning af usikrede overkørsler" (TRU alm. del - svar på spm. nr. 1319 af 22. juni 2010), når der udelades væsentlige faktorer i den samfundsøkonomiske vurdering? - nemlig: - sparede vedligeholdelsesomkostninger som følge af lukninger af overkørsler, - øgede vedligeholdelsesomkostninger som følge af erstatningsanlæg, - øget omvejskørsel for brugerne af de usikrede overkørsler, - evt. øget risiko som følge af etablering af nye sikrede overkørsler, - reduceret risiko pga. de overkørsler, der i dag kun er sikret med advarselsanlæg suppleret med bomme, - værdien af det forbedrede arbejdsmiljø for lokoførere, og som kan måles i form af et lavere sygefravær og en reduktion af den stress, der opstår i forbindelse med påkørselsulykker eller nær-ved-hændelser.
Dato: 24-09-2010
Status: Ikke besvaret
Dokumentdato: 24-09-2010
Modtaget: 24-09-2010
Omdelt: 24-09-2010

Spm. om hvorfor Banedanmark udsender notatet "Samfundsøkonomiske vurdering af lukning af usikrede overkørsler" (TRU alm. del - svar på spm. nr. 1319 af 22. juni 2010), når der udelades væsentlige faktorer i den samfundsøkonomiske vurdering? - nemlig: - sparede vedligeholdelsesomkostninger som følge af lukninger af overkørsler, - øgede vedligeholdelsesomkostninger som følge af erstatningsanlæg, - øget omvejskørsel for brugerne af de usikrede overkørsler, - evt. øget risiko som følge af etablering af nye sikrede overkørsler, - reduceret risiko pga. de overkørsler, der i dag kun er sikret med advarselsanlæg suppleret med bomme, - værdien af det forbedrede arbejdsmiljø for lokoførere, og som kan måles i form af et lavere sygefravær og en reduktion af den stress, der opstår i forbindelse med påkørselsulykker eller nær-ved-hændelser, til transportministeren