Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
902309_0001.png
902309_0002.png
902309_0003.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. oktober 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-151-0433AEC41083
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1733 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 17. september2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1733 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Brugen af magneterhelt ude af kontrol” fra FDL’s nyhedsbrev og redegøre for,hvad han vil gøre for at sætte en stopper for det snyd medmagneter, som ifølge artiklen er meget udbredt.”

Svar:

I den pågældende artikel gøres det gældende, at chauffører omfattet afkøre- og hviletidsreglerne i vidt omfang anvender magnetisk udstyr til atmanipulere med kontrolapparatet, således at køre- og hviletiderne ikkeregistreres rigtigt. Det anføres i den forbindelse, at politikontrollen i vide-re omfang end i dag bør målrettes den slags overtrædelser.Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Indledningsvis kan det oplyses, at kontrol af tunge køretøjerer et prioriteret indsatsområde for politiet.Kontroller med henblik på at afsløre manipulation af kontrol-apparater gennemføres af politiet dels som stikprøvekontrol-ler, dels som målrettede kontroller. Politiet er bl.a. i denneforbindelse blevet bekendt med brugen af magneter i forbin-delse med kontrolapparater i manipulationsøjemed, men dogikke med, at manipulation skulle være udbredt i det omfang,der fremgår af artiklen.Kontrollerne foregår i overensstemmelse med artikel 1 iKommissionens direktiv 2009/4/EF om foranstaltninger medhenblik på at forebygge og afsløre manipulation af data frafartskrivere, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2006/22/EF (kontroldirektivet) mv. Det fremgår afartikel 1 i direktivet, at kontrollen af kontrolapparatet udføres”for at afsløre installationen af eller anvendelse af udstyr,som har til formål at ødelægge, fjerne, manipulere eller ændredata, eller som har til formål at forstyrre den elektroniske da-taudveksling mellem kontrolapparatets komponenter ellersom forstyrrer eller ændrer data på disse måder inden krypte-ring”.Det kan endvidere oplyses, at Kommissionens Forordning(EU) nr. 1266/2009 om tiende tilpasning til den tekniske ud-vikling af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrol-apparatet inden for vejtransport (kontrolapparatforordningen)bl.a. indeholder krav om ændring af bevægelsesføleren, sombetyder, at formidlingen af elektroniske data mellem kilden2
til køretøjets bevægelse og bevægelsesføleren beskyttes modfysisk manipulation såsom anvendelse af magneter. De æn-drede krav til bevægelsesføleren finder anvendelse fra den 1.oktober 2012.”Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at retten til at føre motordrevet kø-retøj, hvortil der kræves kørekort, i medfør af færdselslovens § 126, stk.1, nr. 4, frakendes ubetinget, hvis føreren har ført køretøjet, selv om haneller hun vidste eller burde vide, at der var foretaget et uautoriseret, kon-struktivt indgreb i køretøjets kontrolapparat eller dets forbindelser.
3