Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
894283_0001.png
894283_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
28. september 20102010-3705
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. september 2010 stillet mig følgende spørgsmålTRU 1723 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1723:

"Ministeren bedes gøre rede for de problemer, der vil opstå i løbet af ganske fåår, når 3-500 lokomotivførere enten falder for aldersgrænsen eller vælger at gåpå efterløn, og hvorvidt den aktuelle rekruttering til faget, vil være i stand til atkunne dække det "underskud", når så mange lokomotivførere forlader tjene-sten."

Svar:

Trafikstyrelsen offentliggjorde sidste år en rapport om rekrutteringen af frem-tidens lokomotivførere, hvor netop dette spørgsmål blev behandlet indgående.Flaskehalse i rekrutteringen skyldes i høj grad, at arbejdsmarkedets parter haraftalt meget restriktive adgangskrav for at komme ind på lokomotivførerud-dannelsen. Der kræves således 9./10. klasse med engelsk på udvidet niveausuppleret med HTX, matematisk studentereksamen, eller et svendebrev indenfor metal- eller elfagene.EU-mindstekravene svarer til en afsluttet folkeskoleuddannelse.Som en konsekvens af de restriktive adgangskrav er der i dag kun 2 pct. kvinderog 1 pct. nydanskere blandt lokomotivførerne.Det vurderes i rapporten, at især de snævre adgangskrav vedrørende uddannel-sesbaggrund udgør en barriere for rekrutteringen. Rapportens anbefaling erderfor, at arbejdsmarkedets parter bør sikre mere fleksible og tidssvarende ad-gangskrav til uddannelsen. Det vil styrke rekrutteringsgrundlaget og medvirketil, at ”generationsskiftet” ikke bliver et problem.Jeg kan tilslutte mig disse synspunkter.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt