Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
911731_0001.png
911731_0002.png
911731_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. november 20102010-3648
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. september 2010 stillet mig følgende spørgsmål1697 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jens Christian Lund (S).

Spørgsmål nr. 1697:

"Ministeren anmodes om en redegørelse for prisudviklingen for overførslen afen personbil på følgende færgeruter siden 2006:-------Bornholmstrafikken til og fra BornholmFærgerne til og fra SamsøFærgen til LæsøMolslinienFærgerne til og fra ÆrøFærgeruterne mellem Sverige og SjællandØvrige færgeruter, generelt
Ministeren anmodes samtidig om at sammenligne prisudviklingen på denævnte ruter og på færgesejlads generelt med den almindelige prisudvikling iDanmark."

Svar:

Jeg har anmodet Trafikstyrelsen om at indsamle prisoplysninger fra de nævnterederier for alle de billettyper, der er og har været gældende for personbiler i2006 og 2010.Billetpriserne for 2006 og 2010 for hver af de nævnte ruter er anført i tabeller ibilag 1 til denne besvarelse.Mine kommentarer til udviklingen i billetpriserne for overførslen af enpersonbil på hver af de pågældende ruter er angivet nedenfor.
./.
Det skal dog bemærkes, at jeg ikke ønsker at kommentere på prisudviklingenfor færgeruterne drevet af Molslinjen og Scanlines, da trafikken på disse ruterudføres på rent kommercielle vilkår, og prisfastsættelsen derfor er fri.Færgebetjeningen af BornholmBilletpriserne for den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholmfastsættes af Bornholmstrafikken men på baggrund af de maksimumpriser pr.billettype, der er fastsat i kontrakten mellem Trafikstyrelsen ogBornholmstrafikken.Kontrakten er indgået på baggrund af de krav, som forligskredsen bag dennuværende aftale om færgebetjeningen af Bornholm af 23. oktober 2002 (V, K,S, DF, SF, RV, KF) fastsatte. Af aftalen fremgår det, at det gennemsnitligetakstniveau i perioden frem til 2010 skal reguleres svarende til den almindeligeomkostudvikling.Der er ikke i kontrakterne om færgebetjeningen af Bornholm fastlagt regler for,hvor meget listeprisen på billetterne må stige. Der kan således forekommestore prisstigninger fra et år til et andet, hvis Bornholmstrafikken det ene århar valgt at lægge listeprisen lavere end det tilladte, mens man det næste årlægger prisen nærmere den tilladte maksimumpris.Fra 2006 til 2009 er der på ruten Rønne – Ystad sket en stigning igennemsnitsprisen for alle billetter til lave biler med op til 5 passagerer på ca.12 %.På ruten Rønne-Køge er der sket et prisfald fra 2006 til 2009 på knap 3 %.Af den seneste aftale om færgebetjeningen af Bornholm af 17. august 2007 (V,K, S, DF, RV, SF), der løber fra efteråret 2011, fastsættes et minimumskrav pådagligt tre dobbeltture med en overgangstid på max. 80 minutter mod i dagkun to.I kontrakten mellem Trafikstyrelsen og Nordic Ferry Services A/S for denkommende periode fastsætter Trafikstyrelsen takstsystemet og definerer, hvormeget billetter inden for forskellige billetkategorier maksimalt må koste.Nordic Ferry Services A/S fastsætter selv billetpriserne, men priserne må ikkeoversige de lofter, der er fastlagt i kontrakten. På grund af den indførteolieprisregulering vil de fastlagte lofter dog afhænge af olieprisudviklingen.Jeg synes det er værd at fremhæve, at takststigningerne således nøje følger depolitiske aftaler, som alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslistenstår bag.Samsøtrafikken, Kolby Kås-Kalundborg
Side 2/2
Trafikken på ruten Kolby Kås-Kalundborg udføres af Samsøtrafikken (NordicFerry Services A/S) på kontrakt med Trafikstyrelsen. Den gældende kontrakttrådte i kraft den 1. oktober 2008.Billetpriserne fastsættes af Samsøtrafikken, dog skal billetpriserne ligge indenfor de maksimumpriser, der er defineret i kontrakten. Samsøtrafikken har pånæsten alle billettyper valgt at lægge billetprisen netop på den tilladtemaksimumpris.Stigningen i billetpriserne svarer nogenlunde til stigningen i nettoprisindekset.Samsøtrafikken, Sælvig-HovTrafikken på ruten Sælvig-Hou udføres af Samsøtrafikken (Nordic FerryServices A/S) på kontrakt med Samsø kommunen. Den gældende kontrakttrådte i kraft den 1. oktober 2008.Samsøtrafikken har i den mellemliggende periode gennemført et helt nytbilletsystem, hvorfor billetpriserne i 2006 og 2010 ikke er sammenlignelige.Færgeselskabet Læsø, Læsø-FrederikshavnTrafikken udføres efter en aftale mellem Læsø Kommune og færgeselskabet.Billetpriserne er fastsat politisk.Stigningen i billetpriserne svarer nogenlunde til stigningen i nettoprisindekset.Læsøs kommunalbestyrelse valgte i foråret 2010 at omsætte en del af rederietsopsparing i en sænkning af billetpriserne.Ærøfærgerne, Ærøskøbing-Svendborg, Marstal-Rudkøbing, Søby-Faaborg ogSøby-FynshavTrafikken udføres efter kontrakt mellem Ærø Kommune og Ærøfærgerne A/S.Billetpriserne er fastsat politisk.Stigningen i billetpriserne i perioden 2006-2010 er ganske meget overstigningen i nettoprisindekset.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt