Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
915602_0001.png
915602_0002.png
915602_0003.png
915602_0004.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. november 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-151-0430AEC41104
Hermed sendes den endelige besvarelse af spørgsmål nr. 1687 (Alm.del), som Folketingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den10. september 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr(SF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1687 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke internationale erfarin-ger der findes mht. nedsættelse af hastigheden i byområder,som f.eks. erfaringer fra Sverige, Holland og Schweiz.”

Endeligt svar:

Som det fremgår af den foreløbige besvarelse af 5. oktober 2010, har Ju-stitsministeriet til brug for den endelige besvarelse af spørgsmålet gen-nem Udenrigsministeriet indhentet udtalelser fra de danske ambassader ihenholdsvis Sverige, Holland og Schweiz.Den danske ambassade i Stockholm har oplyst, at hastighedsgrænserneinden for tæt bebyggede områder fastsættes af vedkommende kommune.Afgræsningen af disse områder fastlægges ligeledes af kommunen.Kommunerne kan fastsætte hastighedsgrænserne inden for tæt bebyggedeområder til enten 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 eller 110 km i timen.Hvis der ikke er truffet beslutning om en anden af de nævnte hastigheds-grænser, er hastighedsgrænsen 50 km i timen i tættere bebygget område.Der blev i 2006-07 i ti svenske kommuner gennemført et forsøg medhenholdsvis forhøjelser og nedsættelser af lokale hastighedsgrænser. For-søget viste, at der ved nedsættelse af hastighedsgrænsen med 10 km i ti-men skete en reduktion af den faktiske gennemsnitshastighed med ca. 2-4km i timen, mens forhøjelse af hastighedsgrænsen med 10 km i timenmedførte en stigning i den faktiske gennemsnitshastighed med ca. 1 km itimen.Den danske ambassade i Haag har oplyst, at hastighedsgrænserne i byzo-ner i Holland fastsættes af de enkelte kommuner, f.eks. til 50 eller 30 kmi timen. Kommunerne kan endvidere f.eks. på lukkede veje og i nærhe-den af skoler tilkendegive ved skiltning, at hastigheden ikke må overstige15 km i timen. Kommunerne er ved fastsættelsen af de lokale hastig-hedsgrænser generelt ikke bundet af lovregler, men alene af retningslin-jer. Ambassaden har i øvrigt oplyst, at erfaringerne viser, at cyklisters,knallertkøreres og fodgængeres chancer for at overleve et sammenstødmed en bil er væsentligt større, når bilisten har overholdt en hastigheds-begrænsning på 30 km i timen. Ambassaden har endvidere oplyst, at derpå veje med en fartbegrænsning på under 50 km i timen blev dræbt 24personer færre i 2009 end i 2001. Dette hænger i vidt omfang sammen2
med, at der er blevet anlagt rundkørsler og fartbump på de pågældendeveje.Den danske ambassade i Bern har oplyst, at den generelle hastigheds-grænse i byzoner i Schweiz er 50 km i timen. Det kan på kantonalt ogkommunalt niveau besluttes at fravige denne hastighedsgrænse lokalt ibåde op- og nedadgående retning. Det er dog Højesterets principielleholdning, at zoner med hastighedsgrænser på 30 km i timen kun kan ind-føres på sidegader eller på gader af lignende karakter. Undtagelsesvis kander dog som følge af særlige lokale trafikforhold indføres en sådan zonepå en del af en hovedfærdselsåre.Nedsættelse af hastighedsgrænsen er i øvrigt tilladt, når det ikke er mu-ligt på anden vis at bekæmpe en synlig fare, eller hvis en gruppe i be-stemte områder – f.eks. skolebørn – kræver særlig beskyttelse. Ligeledeskan hastighedsgrænsen reduceres i områder med særlig stor trafikbelast-ning for at gøre trafikken mere flydende.Ved indførelse af zoner med særlige hastighedsbegrænsninger gælder derkrav om1) skiltning, der tydeligt gør opmærksom på overgangen til denpågældende zone,2) forkørselsret for højresvingende bilister ved trafiklys, medmin-dre andet er tilkendegivet ved signalering,3) nedlæggelse af eventuelle fodgængerfelter.For så vidt angår punkt 3 har ambassaden oplyst, at bilister skal holdetilbage for fodgængere, der krydser vejen i fodgængerfelter. Ved ned-læggelse af fodgængerfelterne får fodgængere adgang til at krydse køre-banen hvor som helst, mens det i så fald er bilisterne, der har forkørsels-ret.Ud over indførelse af lokale hastighedsbegrænsninger kan kantoner ogkommuner endvidere træffe andre former for færdselsmæssige foran-staltninger for at tilpasse trafikken til særlige lokale forhold.Ambassaden har endelig oplyst, at der siden 2002, hvor reglerne om ind-førelse af særlige hastighedszoner blev forenklet, er blevet indført flerezoner med særlige hastighedsgrænser. Ifølge den schweiziske statistik erantallet af forulykkede personer i byområdet faldet med 13,3 pct. siden3
2002, herunder er antallet af dødsulykker faldet med 25,4 pct. og antalletaf ulykker med svært tilskadekomne faldet med 12,9 pct.
4