Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato29. september 2010Dok.idJ. nr. 2010-3591Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. september 2010 stillet mig følgende spørgsmål1681 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål nr. 1681:
”Ministeren bedes uddybe forslaget "Bedre kapacitet på vejnettet vedSønderborg", der i regeringsudspillet "Danmark i balance i en global verden" erbeskrevet som en udvidelse af en rundkørsel. Herunder bedes ministerenfremlægge et skønnet overslag over anlægsomkostningen.”Svar:
Rute 8, fra Alssund til Fynshav, er Sønderborg kommunes vigtigste trafikåre oger transportkorridoren fra fastlandet til såvel Sønderborg by, som til store ogsmå erhvervsvirksomheder på Als, bl.a. Danfoss, ligesom den betjener trafik-ken til og fra færgehavnen Fynshav.På strækningen fra Alssundbroen til Madeskov – ca. 5 km – henligger hoved-landevejen som en 2 sporet motortrafikvej. Midt på strækningen er i dag enrundkørsel med adgang til Sønderborg via Grundtvigs Allé og til SønderborgLufthavn. Rundkørslens udformning med et gennemkørende spor medfører, atder i morgen- og aftenmyldretimerne er væsentlige kødannelser og længereventetider på såvel rute 8 som på de tilstødende kommuneveje. Kødannelsernegiver samtidig anledning til bagendekollisioner.Åbningen af motorvejen Sønderborg-Kliplev kan forventes at øge trafikpresset irundkørslen, og som sådan forværre det nuværende kapacitetsproblem.En udbygning af rundkørslen til 2 gennemgående spor vil øge kapaciteten ikrydset og forbedre fremkommelighed på rute 8.Anlægsoverslaget for udbygning af rundkørslen er beregnet til ca. 17 mio. kr.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt