Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
894575_0001.png
894575_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
29. september 2010668982010-3586
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. september 2010 stillet mig følgende spørgsmål1678 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 1678:

"Hvorfor tror DSB og Banedanmark, at de mange hundrede pendlere, der stodpå Næstved Station tirsdag den 7. september om morgenen og ventede på for-sinkede tog, ikke var interesserede i at få meddelt, om det forsinkede direktetog Næstved-Høje Taastrup-Kbh. H med planmæssig afgang 07.20, men somførst kom afsted 07.38, havde mulighed for at overhale 07.33 afgangen, dersom bekendt stopper ved alle stationer, især når begge afgangene pga forsinkel-serne var stærkt overfyldte? Hvilket indtryk tror man hos DSB og Banedan-mark, at det efterlader de i forvejen stærkt forsinkede morgenpendlere med, atde må stå i uvidenhed og nærmest købe en lottokupon, når det drejer sig om,hvilket tog de skal gå ombord på?"

Svar:

Jeg er helt enig i, at det er meget uheldigt, når der forekommer forsinkelser,og/eller de ventende passagerer oplever en utilstrækkelig trafikinformation.Banedanmark oplyser følgende om den konkrete episode:”Det er først og fremmest væsentligt at understrege, at såvel Banedanmark somDSB disponerer trafikken med udgangspunkt i et princip om, at et rettidigt togskal forblive rettidigt.Det var nødvendigt at foretage ændringer i morgentrafikken d. 7. septemberpga., at toget med planmæssig afgang fra Næstved kl. 07.20 (RØ 4208) havdetekniske problemer med sammenkoblingen af togsættene på Nykøbing Falsterstation. I det aktuelle tilfælde var Banedanmark og DSB enige om, at der ikkeskulle afviges fra dette princip. En afvigelse af princippet ville medføre, at beg-ge tog (RØ2210 og RØ4208) ville blive forsinket.Den endelige beslutning om at overhale blev først truffet omkring kl. 08:00.Årsagen til, at det ikke var muligt at træffe beslutning om overhalingen på af-gangstidspunktet i Næstved, var, at der reelt ikke var sikkerhed for, omRØ4208 kunne indhente RØ2210, som ikke standser ved alle stationer. De ven-
tende passagerer på Næstved station kunne således i sagens natur ikke infor-meres om, hvilket af de to tog (det rettidige RØ 2210 eller det forsinkedeRØ4208), der forventedes at ankomme først til Københavns Hovedbanegård.Det er normal kutyme, at der kun informeres om, hvilket tog der forventes atkomme først til en given station, hvis der er sikkerhed for, at det er tilfældet.”Det er min opfattelse, at Banedanmark i denne og lignende situationer bør in-formere passagererne så godt som overhovedet muligt vedr. usikkerhed om an-komsttidspunkter, når tog bliver forsinket.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt