Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
891195_0001.png
891195_0002.png
891195_0003.png
NOTATDEPARTEMENTET
Kommissorium for Havnelovudvalget
DatoDok.idJ. nr.
10. september 20102010-2497
Internationalt KontorSøren ClausenTelefon 33 92 43 87[email protected]
Danmark skal have velfungerende havne, der fungerer som effektive bindeledmellem de land- og søbaserede transportformer.Med aftalen fra januar 2009 omEn grøn transportpolitikgennemføres inve-steringer i bedre adgangsveje og jernbaner til de danske havne for mere end 1mia. kr. med henblik på at styrke koblingen mellem de land- og søbaseredetransportveje. Det er med til at sikre udbygningen af en endnu mere effektiv in-frastruktur i Danmark, der samtidigt underbygger målsætningen om at reduce-re miljøbelastningen fra transportsektoren.Udover de planlagte investeringer i havnenes baglandsinfrastruktur, har rege-ringen også igangsat andre initiativer, der har til formål at styrke havnenes vil-kår for udvikling og vækst som vigtige knudepunkter i den danske infrastruk-tur.Som en videreførelse af denne offensive havnepolitik nedsættes et udvalg, derskal vurdere, hvorvidt der er behov for at ændre havneloven med henblik på atstyrke havnenes udvikling som infrastrukturknudepunkter.Den gældende havnelov har – med visse tilpasninger – eksisteret i mere end 10år. Formålet med ændringen af havneloven i 1999 var at give havnene mulig-hed for større dynamik og konkurrencedygtighed med sigte på at fremme sø-transporten.Havneloven indeholder en række muligheder og begrænsninger i forhold tilhvilke opgaver havnene må varetage, alt efter hvordan havnen er organiseret.Princippet i havneloven er, at i jo højere grad havnene organiseres som privat-retslige selskaber, desto flere beføjelser opnår havnene i forhold til, hvilke for-retningsområder havnene må varetage.Der er behov for at se på de erfaringer, der er opnået siden havnelovens ikraft-træden, med henblik på at vurdere, om der er forhold i loven, som bør justeres.Der nedsættes på den baggrund et havnelovudvalg med repræsentanter frabranchen, der får til opgave at:1.vurdere, hvorvidt havneloven lever op til formålet om at styrke havne-nes dynamik og konkurrencedygtighed
2. så vidt det vurderes nødvendigt fremkomme med forslag til ændringeraf havneloven, der styrker havnenes muligheder for at udvikles som ef-fektive infrastrukturknudepunkter3. vurdere, hvorvidt der er behov for at udpege havne, der har en særlignational interesse og derfor er underlagt særlig bestemmelser med hen-blik på, hvad arealerne kan bruges til.Havnelovudvalgets sammensætningFølgende organisationer og institutioner inviteres til at deltage i havnelovud-valgets arbejde:3FDansk ErhvervDanmarks RederiforeningDanske Havne (3 medlemmer – se note)Danske Havnevirksomheder (3 medlemmer, herunder en repræsentantfra Danmarks Skibsmæglerforening)Dansk IndustriKommunernes Landsforening6 medlemmer – herunder formanden - udpeget af transportministerenTransportministeriet (sekretariat)
Side 2/3
Note: Danske Havne udpeger 3 repræsentanter, således at der i udvalget er re-præsentanter fra forskellige typer (organisationsform og størrelse) af havne.Der nedsættes desuden en tværministeriel arbejdsgruppe sammensat af repræ-sentanter fra Finansministeriet, Økonomi- og erhvervsministeriet, SKAT, In-denrigsministeriet, Miljøministeriet og Transportministeriet. Gruppen vil side-løbende drøfte eventuelle konsekvenser i forhold til ministeriernes lovgivningmv. af de forslag og problemstillinger, som udvalget behandler.Havnelovudvalgets arbejdeTransportministeriet vil ved Internationalt Kontor indkalde til det første mødei udvalget samt udarbejde materiale hertil.
Der vil herefter blive afholdt studieture til et udsnit af danske havne, der så vidtmuligt repræsenterer de danske havne i forhold til havnenes forskellige funkti-oner, geografiske placering, størrelser og organisationsformer. Under besøgenevil udvalget få mulighed for at mødes med havneledelsen, brugerne af havnenesamt lokale politikere, som er engageret i havnens udvikling.Studieturene vil danne baggrund for efterfølgende drøftelser i udvalget. Derforventes afholdt 5-6 møder i udvalget, hvor havnenes drift og udvikling drøftessammen med forslag til eventuelle justeringer af havneloven.Arbejdet afsluttes med udarbejdelsen af en betænkning, der forventes færdig iapril 2011, således at en eventuel ændring af havneloven kan indgå i regerin-gens lovprogram i Folketingets samling 2010/2011.
Side 3/3