Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
897208_0001.png
897208_0002.png
897208_0003.png
897208_0004.png
897208_0005.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
5. oktober 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-151-0422KSA40169
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1641 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1641 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):”Ministeren bedes gøre rede for, hvilke af de tiltag, der omta-les i Ingeniørens artikel ”Politikerne må æde deres ord omfærre end 200 trafikdræbte” den 1. september 2010, somtænkes iværksat snarest for at nedbringe antallet af trafik-dræbte.”Svar:Artiklen, som omtales i spørgsmålet, indeholder følgende opregning afmulige tiltag med henblik på nedbringelse af antallet af trafikdræbte:Mod for høj hastighed:• Bilernes hastighed kan styres ved hjælp af et digitalt hastighedskort, ogudstyr i bilerne, der enten advarer trafikanten, når hastighedsgrænsenoverskrides eller som gør det vanskeligt for trafikanten at overskride ha-stighedsgrænsen.• Vi kan udvide brugen af ATK (automatisk trafikkontrol som f.eks. stæ-rekasser etc.) til at dække vejnettet i samme omfang som i Norge og Sve-rige.• Man kan skærpe straffene for overtrædelse af hastighedsgrænserne.• Man kan ændre tolerancegrænserne ved kontrol af hastighederne, såmindre hastighedsovertrædelser også bliver straffet.Mod spritkørsel:• Montering af alkolås i alle biler.• Inddragelse af spritbilisternes køretøjer.• Indførelse af elektronisk kørekort til alle, så spritdømte ikke kan kørebil.Mod uopmærksomhed:• Sporassistent i alle biler, som advarer trafikanten, når vognbanen forla-des.• Afstandssensor i alle biler, som advarer trafikanterne, når de kommerfor tæt på forankørende.• Rumleriller på vejene, der sender signal til trafikanter der overskridermidterlinjen.• Kraftigere kampagner og oplysninger om konsekvenserne af manglendeopmærksomhed.Mod manglende selebrug:• Selealarmer i alle biler.• Lås så bilerne ikke kan køre, hvis selerne ikke er spændt.”
En række af de foreslåede tiltag vedrører køretøjers udstyr og vejes ind-retning mv. Disse spørgsmål hører under Transportministeriet, hvorforJustitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet har indhentet enudtalelse fra Transportministeriet, som har oplyst følgende:
2
”Transportministeriet har haft spørgsmålene til høring hosVejdirektoratet og Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:Generelt om krav til bilerKrav til bilers indretning og udstyr er totalharmoniserede iEU, så nye krav kan kun indføres i Danmark, hvis de indfø-res i hele EU.Indtil det sker, har vi i Danmark mulighed for at fremskyndeudbredelsen af ny teknologi via afgiftslempelser, således somdet fx er sket med stor succes for antiudskridningssystem(ESC), eller via kampagner.Mod for høj hastighedDer arbejdes med intelligent farttilpasning (ISA) både i indu-strien og i forskningsinstitutionerne.Grundlæggende arbejdes der med to teknologier inden forISA – nemlig GPS-baserede systemer som afhænger af et di-gitalt hastighedskort, og skiltegenkendelsessystemer der af-læser de vejskilte som køretøjet passerer. Begge teknologierhar deres fordele og ulemper.Mange navigationssystemer har i dag lignende hastighedsin-formerende systemer baseret på digitale hastighedskort. Bil-producenterne arbejder primært med skiltegenkendelsestek-nologien.Yderligere kan Vejdirektoratet vedrørende tiltag mod for højhastighed oplyse, at Færdselssikkerhedskommissionens for-slag om etablering af et digitalt hastighedskort var en afgrundene til, at der i henhold til aftalen om en Grøn Trans-portpolitik blev bevilget penge til ”Forprojekt for DigitaltVejnet”. Forprojektet gennemføres i årene 2009 - 2011 ogomfatter flere demonstrationsprojekter på vej- og stinettet i 7kommuner langs Ringmotorvejen. Et af demonstrationspro-jekterne er afprøvning af funktionerne i et digitalt hastig-hedskort, med visning af aktuelle hastighedsgrænser på enmobiltelefon.Dette demonstrationsprojekt gennemføres i 1. kvartal 2011.Mod spritkørselDer er teknologisk ingen hindring for at kræve elektroniskekørekort og samtidig kræve, at nye køretøjer kun kan startesmed et gyldigt kørekørt. Indførelse af et sådan elektroniskkørekort-system kræver – ligesom indførelse af alkolås i allebiler – vedtagelse i EU.Mod uopmærksomhed3
Der er nu EU-krav om, at alle nye typer lastbiler fra novem-ber 2012, og alle nye lastbiler generelt fra november 2014,skal være udstyret med både vognbaneskift-alarm og auto-matisk nødbremsesystem.I forbindelse med EU-kravet for lastbiler har det været vur-deret, om der skulle stilles lignende krav til personbiler. Re-sultatet af denne analyse var, at krav om disse systemer varbedst for lastbiler.Mod manglende selebrugDanmark her ved flere lejligheder i EU stillet forslag omkrav i alle nye køretøjer til selealarmer – både for fører ogpassagerer. Det har ikke været muligt at samle flertal herfor.Der er indført afgiftslempelse for selealarmer.Krav om, at køretøjet først kan starte, når selen er spændtkræver vedtagelse i EU.RumlerillerRumleriller er et vigtigt middel til bekæmpelse af trafikulyk-ker på især 2-sporede strækninger i det åbne land, og med af-talen om en Grøn Transportpolitik er åbnet mulighed foretablering af rumleriller på statsvejnettet i betydeligt omfang.Vejdirektoratet har som led i udmøntningen af trafiksikker-hedspuljen i efteråret 2009 etableret rumleriller på ca. 140km statsvej i det åbne land. Også i den fremtidige udmønt-ning af trafiksikkerhedspuljen vil der være fokus på etable-ring af rumleriller på statsvejene.”Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigspolitietvedrørende det foreslåede tiltag om ændring af tolerancegrænserne i for-bindelse med hastighedskontrol. Rigspolitiet har oplyst følgende:”Politiet anvender forskellige former for tekniske hjælpemid-ler i forbindelse med kontrol af hastighedsovertrædelser,f.eks. radar- og laserudstyr. Anvendelse af apparaturet inde-bærer en vis (mindre) måleusikkerhed, som der tages højdefor i form af en såkaldt måletolerance, der for teknisk hasti-ghedskontroludstyr (radar, laser) er 3 km/t indtil hastighederpå 99 km/t og 3 % på hastigheder fra 100 km/t. For hasti-ghedskontrol udført ved automatisk trafikkontrol blev derendvidere ved ordningens start i 1999 efter drøftelse i en sær-lig styregruppe for indførelse af landsdækkende ATK (bestå-ende af repræsentanter for Trafikministeriet, Rigsadvokaten,Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen, Danmarks Transport-forskning, Politimesterforeningen, Politiforbundet, Rådet forStørre Færdselssikkerhed, Københavns og Århus politikredsesamt Rigspolitiet) besluttet, at der skulle være en tolerance-4
grænse på 10 % af den gældende hastighedsbegrænsning til-lagt den måletekniske tolerance.Hertil kommer, at politiet kan udvise ”konduite” ved mindreovertrædelser af hastighedsgrænserne, når der foretages ma-nuel kontrol, således at der ikke optages rapport herom, menf.eks. sker en mundtlig påtale.”For så vidt angår de foreslåede tiltag mod for høj hastighed kan Justits-ministeriet endvidere oplyse, at DTU Transport for nylig har offentlig-gjort en evalueringsrapport om det 1-årige forsøg med anvendelse af sta-tionær ATK (”stærekasser”), som blev iværksat i januar 2009. I forlæn-gelse af evalueringsrapporten har Justitsministeriet bedt Rigspolitiet om isamarbejde med Vejdirektoratet at udarbejde et konkret oplæg til, hvor-dan indførelse på landsplan af en permanent ordning med stationær ATKkan ske. Rigspolitiets oplæg forventes at foreligge i løbet af efteråret.Det bemærkes i øvrigt, at Justitsministeriet i øjeblikket er i gang med atoverveje, om – og i givet fald i hvilket omfang – der er grundlag for atforhøje bøderne på færdselsområdet, herunder om bøderne for overtræ-delse af hastighedsgrænserne bør skærpes.Det bemærkes i tilknytning hertil, at der med lov nr. 716 af 25. juni 2010om ændring af færdselsloven og straffeloven allerede er sket en skærpel-se af sanktionerne for bl.a. overtrædelse af hastighedsgrænserne. Medvirkning fra 1. oktober 2010 vil kørsel med 200 km i timen eller deroversåledes medføre ubetinget frakendelse af førerretten. Det samme vil gæl-de ved overskridelse af hastighedsgrænserne med mere end 100 pct., hvishastigheden samtidig har været på mere end 100 km i timen.Ved den nævnte lovændring er der endvidere – som tiltag både i relationtil hastighedsovertrædelser og spiritus- og narkokørsel – indført øget ad-gang til konfiskation af køretøjer. Med virkning fra den 1. oktober 2010vil der f.eks. skulle ske obligatorisk konfiskation af køretøjet allerede an-den gang føreren inden for en periode på tre år gør sig skyldig i spiritus-kørsel med en promille over 1,20, hvis den anden kørsel er sket i fraken-delsestiden.For så vidt angår det foreslåede tiltag om kampagner mv. vedrørendeuopmærksomhed i trafikken henvises til den samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 1642 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del).
5