Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
817238_0001.png
817238_0002.png
817238_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. marts 20102010-1633
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål164 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra René Skau Björnsson (S).

Spørgsmål nr. 164:

”Ministeren bedes udtømmende beskrive europæiske og nationale regler og ni-veauer, der vil sikre, at tilgængeligheden for personer med handicap altid bliveroptimal helt frem til toget i forbindelse med etableringen af alle nye jernbane-stationer, f.eks. i forbindelse med den nye strækning fra København til Ring-sted.”

Svar:

Tilgængelighedskravene på nyanlagte jernbanestationer i Danmark, herunderde planlagte jernbanestationer i forbindelse med den nye strækning fra Køben-havn til Ringsted, kan ifølge Trafikstyrelsen sammenfattes som følgende:Danske regler:Byggeloven, Lovbekendtgørelse nr. 452 af 24. juni 1998 med senere ændringer.Byggeloven sætter rammerne for byggeri, og for så vidt angår tilgængelighed errammerne: ”I bygningsreglementet kan fastsættes regler om udførelse og ind-retning af bebyggelse med hensyn til indretning af bygninger på en sådan må-de, at bebyggelsen kan benyttes af handicappede personer”.Det gældende bygningsreglement (BR08) beskriver visse tilgængelighedskravtil bygninger med offentlig adgang, herunder stationsbygninger. Bygningsreg-lementet er udstedt af Erhvervs- og Byggestyrelsen den 17. december 2008 oger bindende. Tilgængelighedskravene omhandler:- adgangsforhold herunder parkeringsforhold- niveaufri ind- og udgange og adgang til elevator- pladsforhold herunder dør- og gangbredder- markering af fælles adgangsveje- porttelefoner og tilkaldeanlæg- udformning af ramper og trapper- WC-rum, indrettet for kørestolsbrugere- brugerbetjente anlæg herunder betalingsautomater
Dansk Standard 3028: 2001 ”Tilgængelighed for alle”. Dansk Standard angiverkonkrete løsninger, der opfylder bygningsreglementets krav. Dansk Standardsanbefalinger er ikke bindende.BaneNorm 1-49-1 ”Indbyrdes placering af spor og perron”. Kravene er internevirksomhedsregler for Banedanmark. De sikkerhedsbærende bestemmelserheri er godkendt af Trafikstyrelsen den 30. august 2006 og trådte i kraft den 1.oktober 2006. Bestemmelserne er bindende. Kravene vedrører:- perronhøjde i forhold til sporene- perronafstand i forhold til sporeneBaneNorm 1-9-1i ”Sikkerheds- og opholdszoner på perroner”. Kravene er inter-ne virksomhedsregler for Banedanmark. De sikkerhedsbærende bestemmelserheri er godkendt af Trafikstyrelsen den 30. august 2006. Bestemmelserne erbindende. Kravene vedrører:- bredde af perroner- bredde af sikkerhedszoner- bredde af opholdszoner- afstand fra perronforkant til genstande- højde af sikkerheds- og opholdszoner- markering af sikkerheds- og opholdszoner- afstribning af sikkerheds- og opholdszoner- skiltning af sikkerheds- og opholdszonerEuropæiske og internationale regler:Teknisk Spefikation for Interoperabilitet People with Reduced Mobility (nr.2008/164/EF af 21. december 2007) for bevægelseshæmmede fastsætter euro-pæiske krav til adgangsforhold for bevægelseshæmmede på strækninger, her-under stationer på det transeuropæiske jernbanenet. Kravene vedrører:- invalidevognspladser- hindringsfrie ledelinjer- formidling af information, herunder krav til højttalerinformation, skilt-ning (f.eks. taktile skilte og piktogrammer) og afmærkning af områder- perroner, herunder krav til højde, længde, afmærkning m.m.- adgangsveje, herunder broer, fodgængertunneler, ramper, rullendetrapper, elevatorer og rullende fortove- den fysiske indretning af infrastrukturen og det rullende materiel, her-under krav til sæder, pladser, hjælpemidler til ind- og udstigning, døreog indretning af toiletter.Forordningen (nr. 1371/2007/EF af 23. oktober 2007) om jernbanepassagerersrettigheder og forpligtelser gælder direkte i Danmark ved ikrafttræden 3. de-cember 2009. Forordningen omhandler i kapitel 5 rettighederne for, at handi-cappede og bevægelseshæmmede personer har de samme mulighed for at rejsemed jernbane som alle andre borgere, herunder krav om:
Side 2/2
---
på ubemandede stationer jernbanevirksomhedens at gøre informationom de nærmeste liggende bemandende stationer let tilgængeliganvendelse af informationssystemer, som er synlige, og at informationom forsinkelser, afgange m. m skal kunne høresat sikre, at alle bygninger og alt rullende materiel i forbindelse med ny-anskaffelser, nyopførelser eller omfattende renoveringer gøres tilgæn-gelige ved gradvis at fjerne fysiske hindringer og funktionsmæssige be-grænsninger.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt